Tekstweergave van 1372_0133_046

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
GEMEENTE BOXTEL f-a M SM O met betrekking tot de ontwikkeling van een nieuwe bouwlocatie door de gemeente Boxtel ten Westen van de spoorlijn Boxtel - 1s-Hertogenbosch (Boxtel - West) in relafie tot de gemeente Esch. - Ka een lange periode van afweging van mogelijkheden en verschillende belangen besluit de gemeenteraad van Boxtel in zijn vergadering van 21 september 1981 tot het maken van een bestemmingsplan voor het gebied ¥est. Daarin zullen ruim 1600 woningen met bijbehorende voorzieningen voor de planperiode tot 1996 gebouwd moeten gaan worden» - Op basis van deze principe-beslissing van de gemeenteraad zijn nadere studies uitgevoerd t,b.v. de opstelling en vaststelling van een bestemmings plan. Met name het uitgevoerde verkeersonderzoek is van belang i.v.m. de in de gemeente Esch levende vrees voor deze nieuwe bouwlocatie. - In het nagenoeg afgeronde verkeersonderzoek voor de externe en interne ontsluiting van de wijk West zijn de volgende uitgangspunten in acht genomen: a. de door de prov.planologische commissie gesuggereerde noordelijke ont- sluiting van de wijk ¥est via Esch grondgebied op Rijksweg-aansluitpunt nabij Venrode is niet overgenomen. b. uitgangspunt in plaats daarvan is de huidige functie van de Essche Baan t.b.v. het doorgaande verkeer te handhaven en belemmeringen aan te brengen voor het verkeer vanuit de nieuwe woonwijk West met een inter- locale bestemming in noordelijke richting: dit (auto)verkeer zal zoveel mogelijk worden gedirigeerd naar de Leenhoflaan - Achterbergstraat - Bosscheweg en via deze wegen de Rijksweg kunnen^ bereiken. c. de Essche Baan zal ter hoogte van de noordgrens van het plan West een afbuiging naar plan West krijgen, terwijl bovendien het nog te kiezen profiel van dat gedeelte van de Essche Baan, dat dienst zal moeten gaan ' doen als wijkontsluitingsweg voor de nieuwe wijk, een beduidend ander karakter zal krijgen dan het te handhaven vervolg van die Essche Baan richting gemeente Esch. Sluipverkeer moet zoveel mogelijk worden geweerd d. in plaats van een noordelijke ontsluiting wordt in het verkeersonderzoek uitgegaan van een zuidelijke ontsluiting via de wegen op het industrie- j terrein met een aansluiting op de Zuidelijke Hoofdweg. Naast deze zuide- lijke ontsluiting wordt de ontsluiting via de Leenhoflaan als meest noordelijke ontsluiting voor het autoverkeer in de verkeersstudie meege- nomen. e. teneinde te geraken tot een spreiding van de verkeersbewegingen op de ontsluitingswegen van de nieuwe wijk is de interne verkeersstructuur van West zodanig opgezet, dat langs het eigenlijke woongebied twee wijk- ontsluitingswegen zullen worden aangelegd, te weten de Essche Baan in het Oosten en de Renbaan in het Westen. Hierdoor wordt voorkomen, dat de Essche Baan al het wijkverkeer zal krijgen te verwerken. Gelet op de vorderingen in de opstelling van het bestemmingsplan ligt het in het voornemen van het College van B. en W. van Boxtel om de betreffende raadscommissies in openbare vergadering enige punten ter beslissing voor te leggen. Kaar verwachting zal dat nog kunnen gebeuren in de resp. commissievergaderin gen in het begin van de maand mei a.s.. Boxtel, 8 april 1982. Afdeling Algemene Zaken, vdB