Tekstweergave van 1372_0629_002

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
wordt ongeveer 1000 microgram/m3 gehanteerd, welke waarde gedurende enige tijd moet worden' gemeten in combinatie met een ongunstige meteo- prognose voor de eerstkomende 24 uur en klachten vanuit de bevolking. De politie zal in zulke situaties de daarvoor in aanmerking komende bedrijven verzoeken stankverwekkende handelingen te staken en over te gaan op zwavelarme brandstoffen. Blijkens een mededeling van de heer Postelmans bestaan zulke regelingen niet in Oost- en West Vlaanderen. De heer Konz vat kort samen dat de commissaris der Koningin de bevoegdheid heeft in geval van bijzondere omstandigheden van tijdelijke aard in het belang der openbare gezondheid (delen van) fabrieken stil te leggen evenals het gemotori- seerd verkeer in bepaalde gebieden, alsmede het gebruik van bepaalde brandstof- fen te verbieden, (art. 48 wet luchtverontreiniging). Alleen de provincie Zuid-Holland heeft voor dergelijke situaties een procedure (draaiboek) ontworpen. Door de overschakeling op olie en kolen van grote energie- verbruikers wordt deze zaak ook in andere provincies in toenemende mate actueel. 5. Naast een waarschuwingsregeling voor grensoverschrijdende luchtverontreiniging komen verder ter tafel: a) een gedachtenwisseling over de gevolgen van ongevallen in de kerncentrales te Doel. b) de uitbreiding van de bestaande alarmregeling naar Oost- en West Vlaanderen en (Belgisch) Limburg. c) deelname van Oost- en West Vlaanderen aan de besprekingen over luchtveront- reiniging. ad.a: De heer "Muylaert wijst op een voor 26 maart.a.s. geplande vergadering in Goes van de "commissie Baas" die zich geheel richt op ongevallen in kern- inrichtingen. De aanwezigen gaan ermee akkoord deze problematiek buiten de nu gestarte besprekingen te houden. Weliswaar zijn er vele raakvlakken met chemische luchtverontreiniging, maar nucleaire besmetting heeft toch een geheel eigen dimensie. Bovendien -en in dit verband is dat van wezenlijk be- lang- gelden in geval van nucleaire verontreiniging afwijkende bevoegdheden met zowel in België als in Nederland dominerende posities van de respectieve ministeries van Volksgezondheid en Milieuhygiëne.