Tekstweergave van KKO7536-445-106
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
14
APRIL
1938
DE
OPMARSCH
FAG.
196
politiek
katholicisme
De
uiteenzetting
brandmerkte
meteen
het
valsche
politiek
Katho-
licisme
in
deze
woorden:
Dat
valsche
politieke
Katholicisme
is
veeleer
een
manier
van
optreden
der
Katho-
lieken,
of
het
dan
eenvoudige
geloovigen
zijn,
of
openbare
ambtsbekleeders,
die
uitsluitend
uit
een
oververstandelyke
tactiek
en
een
nit
zwakte
voortspruitend©
aanpassing
aan
de
gegeven
feiten
zoo
handelen.
Het
grootst
was
en
is
het
nadeel,
wanneer
zelfs
de
hoogst
geroepenen
in
de
god-
tlelijke
orde
door
dezen
geest
van
het
valsche
politieke
Katholicisme
worden
of
werden
aangegrepen
en
wel
op
de
een
of
andere
wijze
gevangen
in
den
ban
va"
de
machtige
en
succesvoUe
gebeurtenissen
van
het
oogenblik.
Dan
kan
het
gebeuren,
dat
de
oogen
van
zulke
herders
niet
meer,
zooals
het
toch
eigenlijk
hun
plicht
was,
den
wolf
in
schaapskleederen
herkennen
en
dat
do
beloften
gelooven
van
menschen,
van
wie
zij
de
treurige
ervaringen
kennen,
die
anderen
met
hen
opdeden
en
waartegen
het
woord
van
den
Opperherder
zelf
|ieii
had
inoeten
waarschuwen.
Ket
gevolg
van
deze
bonding
zal
dan
steeds
zijn,
dat
zulke
hoeders
der
kerkelijKe
belangen
op
een
betreurenswaardige
wljze
hun
religieus-zedelijke
autoriteit
®P
uitsluitend
politiek
gebied
willen
doen
gelden.
Zij
benutten
bijvoorbeeld
],un
zedelijk-religieuze
autoriteit
om
de
geloovigen
van
de
waarheid
van
bepaalde
stellingen
in
zuiver
practischen
zin
te
overtuigen,
cok
wanneer
die
stellingen
en
de
daaraan
ten
grondslag
liggende
feiten
door
vele
bezonnen
en
deskimdige
menschen
anders
worden
beoordeeld.
Bijvoorbeeld
is
het
niet
de
taak
van
het
kerkelijk
leergezag
als
zoodanig,
om
verklaringen
af
te
leggen,
welke
de
zuiver
economische
sociaal-politieke
en
volkspolitieke
resultaten
van
een
regeering
afnie-
ten
en
waard^ren.
Oeen
enkele
geloovige
is
in
geweten
verplicht,
met
deze
uitspraken
als
oordeele"
van
het
kerkelijk
leergezag
in
te
stemmen
en
zich
daarnaar
te
richten
bij
het
gebruik
maken
van
zijn
politieke
rechten.
Nog
verderfelijker
ware
de
onverstandelijke
aanpassing
van
dit
valsche
politieke
katholicisme,
wanneer
tezeifdertijd
den
eenvoudige
geloovigen
van
alle
standen
er
voor
moesten
boeten,
omdat
zij
moedig
voor
de
grondslagen
der
godflelijke
orde
en
vooral
van
het
natuurrecht
opkomen,
tervrijl
de
herders
zich
aanslmten
bij
hen,
die
in
de
politieke
ord«
op
succes
kunnen
bogen.
AUe
oprechte
menschen,
vele
ook
buiten
de
Kerk,
moeten
m
zulk
een
gedrag
der
herders
onwaardigheid
en
trouweloosheid
«en.
Dat
persoonhjke
go^e
be-
doelingen
of
het
eigen
bewustzijn
onder
de
verdoovende
mdmkken
van
het
oogen
blik
hen
weUicht
op
een
d^aalspoor
brengen,
mag
in
zulke
gevallen
met
beslissend
zij"
De
tegenstanders
der
Kerk
echter
kunnen
triomfeeren,
doordat
persoon
ijke
ban
den
binnen
de
Kerk,
namelijk
het
onvoorwaardelijke
vertrouwen
tusschen
her
ders
en
kudde
een
breuk
vertoonen.
Deze
soort
politiek
Katholicisme
zou
ong^e
twijfeld
een
merkwaardige
verwezenlijking
zijn
van
de
Katholieke
intrinsieke
bedoeling,
namelijk
de
mewerking
der
leeken
aan
he
lerachigc
Apostolaat.
Het
zou
namelijk
beteekenen,
dat
practisch
alle
moeite
en
ast
v
actie
uitsluitend
op
den
leek
zouden
komen
te
rusten.
I>aarmede'
is*'-vaisoii©
poUti^fe®'
kath-oiicisme
in
ieder
g^val
veroord6eW
611
gebrandmerkt.
Weliswaar
zal
juist
het
nationaal-soclalisme
mt
po««^
licisme
in
het
geheel
niet,
zooals
het
„Schwarze
Koi-ps"
zegt,
als
„misdamr^
beschouwen,
doch
integendeel,
het
naar
behoefte
gebruiken
als
een
,
middel
tot
misleidmg
van
de
argelooze
Katholieken.
Maar
voor
den
rechtei-S
van
Christus
kan
dit
politieke
katholicisme
wegens
zijn
innerlijke
afschuweW
held
niet
bestaan.
.
Het
kan
ook
niet
bestaan
voor
den
rechterstoel
van
de
Bruid
van
Christus,
H.
Kerk,
die,
wat
ook
komen
moge,
als
Bruid
zonder
vlek,
of
smet,
voor
trouwe
Katholieken
hoog
verheven
is
boven
deze
laffe
menschelijkheden.
Daarom
weg
met
het
valsche
en
leve
—
aldus
wordt
de
woordsluier
vaneen
gescheurd
—
het
ware
en
echte
politieke
Katholicisme.
Deze
rede
heeft
beweging
genoeg
veroorzaakt:
het
Vaticaan
heeft
haar
niet
verloochend,
zooals
noch
de
Duitsche
noch
de
Italiaansche
pars
haar
heeft
afgedrukt.
Dit
woord
was
te
duidelijke
weerlegging
van
de
overspannen
aanspraken
der
dictaturen
op
politiek
terrein.
Daarna
heeft
de
H.
Steel
zelf
officieel
gesproken
door
daden.
De
Paus
zelf,
die
uiteindelijk
waakt
over
de
geheele
wereld,
noodigde
Kardinaal
Innitzer
naar
Rome.
Daar
teekende
deze
prelaat
med
namens
het
geheele
Oostenrijksche
Episcopaat
op
6
April
de
olgen
aanvullende
verklaring:
Ten
eerste:
De
Oostenrijksche
Bisschoppen
hebben
met
hun
verklaring
(van
21
Maart)
natuurlijk
niet
de
be
doeling
gehad
op
eenigerlei
wijze
aan
de
rechten
van
de
Kerk
te
kort
te
doen.
■,
-j.
j
Onder
meer
kan
deze
verklaring
niet
worden
uitgelegd
noch
gebruikt
worden
voor
propaganda
doeleinden
voor
(yeryolg
vein
het
hoofdartikel)
staat
of
partij,
als
een
pressie
op
het
geweten
van
de
getrouwen
der
Kerk.
Ten
tweede:
De
Oostenrijksche
bisschoppen
eischen
ten
aanzien
van
de
toekomst:
a.
geenerlei
wijziging
in
welke
kwestie
ook
betreffende
het
Oostenrijksche
Concordaat
zonder
voorafgaaand
over-
leg
met
den
HeiUgen
Stoel.
b.
in
het
bijzonder
een
behandeling
van
alle
kwesties
van
onderwijs
en
opvceding
en
van
iedere
orientatie
van
de
jeugd
welke
de
natuurlijke
rechten
van
de
ouders
en
de
godsdienstige
en
zedelijke
opvoeding
van
de
jeugd
ver-
zekert
volgens
de
beginselen
van
het
Katholieke
Geloof.
c.
een
verbod
van
om
het
even
welke
propaganda,
welke
vijandig
is
aan
Godsdienst
en
Kerk.
d.
het
recht
der
Katholieken,
het
Katholieke
Geloof
en
de
Christelijke
beginselen
te
manifesteeren,
te
verdedigen
en
openlijk
te
belijden
op
ieder
gebied
van
het
leven
en
met
alle
middelen,
welke
door
de
moderne
beschaving
worden
t«r
beschikking
gesteld.
Natuurlijk
heeft
de
nat.
soc.
pers
deze
verklaring
niet
gepubliceerd.
In
strijd
met
recht
en
rede
is
zij
onthouden
aan
de
Katholieken
in
het
Duitsche
Rijk,
die
overstroomd
zijn
met
de
eerste
verklaring.
Hier
is
de
leer
van
Rome.
Rome
kent
geen
verwarring;
Rome
zwijgt
ook
niet;
Rome
trekt
zich
niets
aan
van
spot
en
muilkorverij.
Rome
leert
wat
de
katholieke
leer
ook
op
politiek
terrein
wil.
Niemand
kan
loochenen,
dat
het
daarmee
elke
onvoorwaardelijke
onderwerping
aan
het
nationaal-socialisme
heeft
veroordeeld.
De
Bisschoppen
van
Oostenrijk
scharen
zich
achter
de
onwrikbare
leer
van
de
Kerk
en
de
Oostenrijksche
Katholieken
zijn
bevrijd
uit
den
strik,
waarin
list
en
geweld
hen
meenden
te
vangen.
Er
is
geen
mee-
ningsverschil
over
de
leer
tusschen
de
Oostenrijksche
en
Duitsche
—
wij
mogen
er
bijvoegen
en
van
de
Nederlandsche
—
Bisschoppen.
De
Oostenrijksche
Bisschoppen
staan
nu
weer
openlijk
naast
hun
Duit
sche
broeders.
De
Kardinalen-aartsbisschoppen
Bertram
van
Bres-
lau,
Schulte
van
Keulen
en
Faulhaber
van
Miinchen,
hebben
gewei-
gerd,
zich
onvoorwaardelijk
te
scharen
achter
een
regiem,
dat
de
rechten
en
vrijheden
van
de
Kerk
aanrandt.
De
machthebbers
hadden
gedacht,
dat
zij
voor
de
verkiezingen
spreken
zouden,
maar
de
Bis
schoppen
hebben
het
niet
gedaan.
Het
is
een
niet-Katholiek
blad
—
de
Parijsche
,,Temps"
van
9
April,
dat
eerlijk
genoeg
is
te
erkennen:
,,Wat
er
ook
van
zij,
de
houding
van
den
H.
Stoel
in
deze
moeilijke
omstandig--
heden,
heeft
recht
op
eerbied.
Die
houding
toont,
dat,
al
mogen
de
politieke
machten
zich
dan
ook
met
verbazlngwekkend
gemak
gebogen
hebben
voor
het
voxdongen
en
niet
meer
te
veranderen
feit,
de
zedelijke
krachten
van
de
Kerk
beschouwt
als
in
voile
kracht
bestaande,
met
de
waarborgen
die
het
verzekert
aan
de
katholieke
school
en
aan
de
jeugdorganisaties,
bewijst
voldoende
dat
de
H.
Stoel
vastbesloten
is,
de
rechten
van
de
Kerk
te
verdedigen
in
een
land
met
overweldigend
katholieke
bevolking.
Op
godsdienstig
terrein
is
de
opslurping
van
Oostenrijk
door
het
nationaal-socialistische
Rijk
niet
compleet.
Het
is
het
laatste
punt
van
weerstand
tegen
den
zedelijken
,,Anschluss."
Zietdaar
het
oordeel
van
een
traditioneel-liberaal-protestantsch
orgaan.
Men
vergelijke
daarmee
het
brave
,,Nat.
Dagblad"
van
den
heer
Mussert,
dat
7
April
aan
zijn
lezers
vertellen
kwam:
dat
de
kern
van
het
conflict
„tusschen
Kardinaal
Innitzer
en
de
„Monsignori"
—
daar
mee
wordt
de
H.
Stoel
aangeduid
—
ligt
„in
den
Italiaanschen
invloed
in
de
Katholieke
Kerk".
Volgens
dit
fraaie
blad
is
het
een
conflict
tusschen
een
„stambewusten
Duitscher
en
de
Italianen,
die
de
Kerk
als
een
stuk
Latijnsch
imperialisme
beschouwen."
Er
is
dus
volgens
dit
blad
een
conflict
en
de
N.S.B.
kiest
bij
voorbaat
partij
tegen
den
Paus
en
zou
de
Bisschoppen
wel
in
opstand
willen
zien.
Gaan
nu
de
oogen
der
Katholieken
open?
Begrijpen
zij
nu
het
verschrikkelijke
gevaar
van
het
nationaal-socia
lisme,
dat
de
Bisschoppen
wil
losscheuren
van
Rome
en
de
Katho
lieke
eenheid
van
de
Kerk
wil
breken
?
„
•
tt
•
j
Zoo
vertellen
zij
ons
zelf,
wat
„politiek
Katholicisme
is.
Het
is_de
Kerk
zelf,
die
zij
op
het
oog
hebben
en
in
haar
hoogste
organen
zouden
willen
breken
met
een
beroep
op
ras
en
bodem.
Maar
de
poorten
der
hel
zuUen
haar
niet
overweldigen.
34.000.000
De
heer
Ciano,
schoonzoon
van
Mussolini,
mi
nister
van
Buitenlandsche
Zaken,
kocht
van
baron
Franchetti
een
landgoed
voor
den
prijs
van
34
millioen
lire.
Ciano,
die
met
goedvinden
van
Mussolini,
ook
zijn
neus
in
de
fascistische
keuken
mag
steken
zal
de
voorkeur
geven
aan
het
bezit
van
een
landgoed
boven
het
bezit
van
34.000.000
papie-
ren
lires,
waarvan
de
waarde
een
groot
vraag-
stuk
is.
werkverminiing
De
regeering
heeft
een
nieuw
crediet
van
30.000.000
millioen
gulden
aangevraagd
ten
be-
hoeve
van
het
^Verkfonds.
Deze
gelden
zullen
worden
besteed
aan
werken
van
Rijk,
Provin-
cies
en
Gemeenten.
Naar
een
versnelde
uitvoe--
ring
wordt
emstig
gestreefd,
zoodat
hopelijk
binnen
niet
al
te
langen
tijd
de
gevolgen
van
deze
verruiming
op
de
arbiedsmarkt
zichtbaar
zulllen
zijn.
Leidschendam
Welk
een
prachtig
resultaat
door
eenheid
is
te
bereiken,
blijkt
weer
eens
uit
den
uitslag
der
gemeenteraadsverkiezingen,
welke
Donderdag,
7
April
j.l.,
te
Leidschendam,
wegens
samen-
voeging
van
de
gemeenten
Veur
en
Stompwijk,
plaats
vonden.
Van
de
3492
geldige
stemmen
behaalde
de
R.K.
Staatspartij
er
2242,
waarmede
8
zetels
van
de
13
werden
verworven.
De
C.-H.
en
A.-R.,
die
samenwerkten,
behaalden
3
zetels,
de
S.D.A.P.
een
zetel
en
Gemeentebelang
eveneens
een
zetel.
/
(L-
a/.
14
APRIL
1938
DE
OPMARSCH
PAG.
197
Mt
seh"'"
1
niet
Oss
maar
Rome
(Vervolg
van
pag.
195)
„geen
sprake
van
een
verdachte
als
zoodanig"
zei
de
laatste.
Er
was
nooit
sprake
geweest
van
een
arrestatie,
verklaarde
de
eerste.
Dat
was
een
pastoor.
Maar
die
andere
pastoor.
Dat
was
nog
mooier.
Deze
priester
was
al
in
1931
met
aantijgingen
en
geruchten
omrtngd
geweest.
En
toen
was
er
onderzocht,
maar
„er
is
absoluut
geen
sprake
geweest
van
bewijs".
Zeven
jaar
later
daagde
een
aanklager
op.
Zelf
had
deze
bijna
het
geheele
Wetboek
van
Straf-
recht
doorgewandeld.
Niet
meer
dan
maar
18
zegge
achtien
veroordeelingen
had
dit
heerschap
achter
den
rug.
„Het
is
mij
bekend,
dat
dit
een
der
gevaarlijkste
en
beruchtste
individuen
van
Oss
is,
die
zich
ook
op
zedelijk
gebied
beestachtig
heeft
misdragen",
rapporteerde
de
wachtmee-
ster
zelf.
Dat
was
de
kroongetuige.
Bijna
ge-
schikt
om
naast
dominee
Reeser
en
andere
goede
bekenden
van
de
politie
een
eereplaats
in
te
nemen
op
lijsten
van
de
N.S.B.,
die
de
Lim-
burgsche
Staten
wilde
opknappen
met
een
man,
die
wegens
doodslag
veroordeeld
was.
Dat
zijn
pas
de
zuiveraars,
de
fatsoenlijke
mannen!
Als
Hitlers
plaatsvervanger
bloemen
legt
op
de
graven
van
moordenaars,
waarom
zou
Rost
van
Tonningen
dan
geen
beroep
mogen
doen
op
ge-
vangensklanten,
die
tegen
pastoors
den
strijd
aanbinden
?
Maar
de
wachtmeester
wist
het
beter.
Hij
schreef
24
Maart
aan
den
Officier
van
Justitie,
dat
hij
deze
zaak
niet
kon
doorzetten.
En
de
heer
Rost
van
Tonningen,
die
bij
het
uiten
van
zijn
eerste
vergissing
stellig
niet
gestorven
is,
vertelt,
dat
deze
wachtmeester
op
26
Maart
door
de
gerechtelijke
autoriteiten
geprest
werd,
van
een
vervolging
af
te
zien.
Dat
klopt
natuur
lijk
niet
met's
mans
eigen
verhaal
van
24
Maart.
Maar
Musserts
dagblad
loog
in
elk
geval,
toen
het
op
5
April
schreef:
,,Toen
de
bewijzen
tegen
twee
geestelijken
toenamen,
werd
van
"Rooger
hand
ingegrepen".
Want
vooreerst
zijn
er
nooit
^tMrsLfhysLre
feiten
geweest,
vervolgfens
zijii
er
nooit
verdachte,
verhoorde
of
aan
te
houden
pries-
neutrale
pers
geeft
voorlichting!
rinkoop
van
de'3^5%'deben-
ures.
Sinds
■!
llanuaH
jl-
werd
hlervoor
700.000
besteerf.
MEXICAANSCHE
PETROLEUM.
Geen
aaii»>i'
OiDg
«aB
Japan.
MEXICO
CITV.
:i6
Maart.
(Reuter.)
—
He
tiinistci'e
van
Buitenlandsche
Zaken
ontken
aanMedinjMa"
ontvangen
te
hehhf^
^•^fkla^iP^
hiorover
xclfs
niet
is
gcspr
ntrMeovergeno^"-
,OLGENS
ae
AVVV
arbeidcrs
i"
.strip-'
^
Oiite¥gemng
olienikmsc
in
Mexico.
'oonen
in
te
"i
LMe
hun
T"
i
Mexico.
^'■ansacli
fen
•ie
ij
/
Jerwacht
tfer
^ood
le
van
een
f«
If'cke
°°'"WrfeU;
'
-April.
''Oen.
fp'.)
•
^
1
FINANCIEN
..rpsident
Cardenas
aangekondigd,
plCSlCl
^
Vfirmindering
1'
1
nnteiqening
der
olie-industrie
.
Na
^
*
_
Jigio
president
Ca
.,-<.r,nver
persverte^g-'
I
In
afgeleg™
ollevelden
:en
algemene
staking
""
'"De
lituatie
in
Mexico
BUITENLAND.
Schadeloosstelling
ab
Mexico^
^ieconcems;
aling
uit
Mexi
net
den
Reuter-c
ticaanscbe
mini^
cede,
dat
een
opbrengst
van
uoett
a'p
®
petroleum
\arage
tot
de
a
„
>let
5che
netroleu
[•
..j,
te
schadeloosst
®
■•'gen
onj
een
ze*
i.\s«
icaan^-iveere*
om
de
betaljn*'
ift.SfA'cschappijen
te
zljner
Wjd
te
ver
ikeiyken.
..Het
is
de
wensch
van
den
pr«
veest
en
hij
wenscht
dit
no?
steei
buitenlandsche
petroleummaatscbi
volledig
zuHen
worden
schadeloos
i
f
voor
de
"
*
Toenemende
bezorgdhcid.
voorkomen,
u-
ters
geweest.
..Ik
wil
graag
nadrukkelijk
verklaren,
dat
ik
op
het
standpimt
sta,
dat,
indien
er
ten
aanzien
van
deze
heeren
in
geestelijke
bediening
van
strafbare
feiten
gebleken
war
en
(strafbaar
naar
Nederlandsch
recht),
zij
denzelfden
weg
hadden
gevolgd
als
iedere
andere
burger
in
Nederland",
zei
minister
Goseling.
Niemand
heeft
daar
ooit
aan
getwijfeld.
Behalve
dominee
Kersten
en
Rost.
Aan
het
adres
van
Dominee
Kersten
zei
het
vrijz.
dem.
Kamerlid
mr.
Joekes:
Men
moet
het
ongetwijfeld
in
hooge
mate
betreuren,
indien
en
voor
zoover
door
geestelijken
handeiingen
zijn
verricht,
die
in
strijd
zijn
met
de
goede
zeden..
Men
xnoet
dat
vaststellen
en
ik
ben
er
van
overtulgd,
dat
de
Minister
onder
de
eersten
zal
zijn,
die
dat
doen,
maar
de
vraag,
die
hier
aan
de
orde
is,
is
deze,
of
er
aanleiding
was
voor
strafvervolging
en
uit
de
mede-
deelingen
van
den
Minister
is
gebleken,
dat
reeds
is
komen
vast
te
staan,
dat
hetgeen
aan
den
dag
is
ge-
komen,
heeft
uitgewezen,
dat
er
voor
een
vervolging
geen
aanleiding
bestaat.
Daarom
is
het
zoo
te
betreuren
en
te
verwonderen,
dat
iemand
als
de
heer
Kersten,
die
zijn
gewone
ambt
vindt
in
het
prediken
van
het
Woord,
ook
na
de
duidelijke
uiteenzetting
van
den
Minister
de
voorstelling
geeft
alsof,
nu
het
tegen
geestelijken
ging,
de
Minister
van
Justitie
heeft
inge
grepen
en
deze
geestelijken
krachtens
een
ander
recht,
het
canoniek
recht,
zou
hebben
onttrokken
aan
het
wereldlijk
recht.
Dat
is
volstrekt
onjuist
gebleken
na
de
inlichtingen
van
den
Minister,
die
hij,
naar
ik
hoop,
nog
nader
zal
willen
herhalen,
omdat
dat
noodig
is
gebleken
tegenover
sommige
leden
der
Kamer.
De
heer
Kersten:
Het
ging
niet
over
het
strafwaardige
van
het
feit,
maar
over
het
onderzoek
er
naar.
De
heer
Joekes:
Een
strafvervolging
zou
dan
toch
alleen
kunnen
plaats
hebben,
indien
er
strafwaardige
dingen
zijn
gebeurd.
En
als
de
heer
Kersten
gesproken
heeft
van
het
onttrekken
aan
den
gewonen
rechter,
dan
moet
men
atannemen,
dat
er
strafwaardige
dingen
zijn
gebeurd.
Anders
spreekt
de
heer
Kersten
over
dingen,
waarbij
hij
de
beteekenis
van
zijn
woorden
eenvoudig
niet
begrijpt.
JVaast
den
aniJ-jpapist
stond
MwesertS
hof-
journalist,
de
hcbr
Rost,
die
in
strijd
met
de
waarheid
herhaalde:
,,dat
tegen
de
marechaussee
werd
opgetreden
op
het
oogenblik,
dat
eenige
Roomsch-Katholieke
geeste
lijken
in
het
geding
kwamen,
en
dat
de
Minister
is
opgetreden
om
deze
geestelijken
aan
een
vervolging
door
den
strafrechter
te
onttrekken".
Rost
had
in
de
Kamer
uit
de
rede
van
Minister
Goseling
gehoord,
dat
de
minister
uit
het
marechaussee-verbaal
zelf
het
tegenovergestelde
aantoonde,.
Maar
de
heer
Rost
verklaarde
met
stalen
gezicht:
„Ik
stel
op
grond
van
inlichtingen,
die
nog
nader
zul
len
worden
onderzocht,
omdat
de
bewijzen
nog
niet
in
handen
waren,
althans
ik
heb
de
bewijzen
nog
niet
in
handen,
het
volgende
vast":
Die
inlichtingen
heb
ik
dus
gekregen
en
ik
hoop
die
met
bewijzen
te
staven.
Men
kan
zich
op
een
dergelijke
wijze
niet
van
de
zaak
afmaken.
Hier
zijn
minderjarige
meisjes
verkracht
en
hier
wordt
een
Roomsch-Katholieke
geestelijke
in
het
geding
gebracht.
Hier
is
een
democratic,
matar
hier
is
geen
recht.
Deze
meneer,
die
„vaststelt
op
grond
van
inlichtingen,
die
nog
nader
zullen
worden
onderzocht,
omdat
de
bewijzen
nog
niet
in
handen
zijn",
die
inlichtingen
geeft,
die
hij
„hoopt
met
bewijzen
te
staven",
belastert
in
zijn
blad
een
geestelijke
op
5
April,
brengt
in
de
Kamer
listig
maar
leugenach-
tig
het
misdrijf
in
de
fabriek
in
verband
met
aantijgingen
tegen
een
priester
en
ver
telt
dan,
dat
er
geen
recht
is
en
dat
men
zich
niet
van
zaken
moet
afmaken.
Het
is
de
brutaliteit
van
den
beul!
Deze
methoden
zijn
blijkbaar
afgekeken
van
den
apostaat
Goebbels,
die
immers
ook
zooveel
onzedelijke
priesters
had
Voor
dit
soort
lieden
zijn
priesters
vogelvrij,
maar
zij
zullen
bemerken,
dat
dit
in
Nederland
niet
zoo
is
In
naam
gaat
het
tegen
het
politiek
Katholi
cisme,
in
werkelijkheid
zijn
de
heeren
de
ver-
bitterdste
vijanden
van
de
Katholieke
Kerk
en
vooral
de
verwoedste
tegenstanders
van
iederen
katholieken
minister,
een
katholieken
procu-
reur-generaal,
den
katholieken
burgemeester.
In
zijn
weekblad
van
8
April
schrijft
de
heer
Mussert
zelf;
•
„Als
het
vaststaat,
wat
dagbladen
schrijven,
dat
de
Marechaussee
in
Oss
op
het
punt
stond
R.K.
gees
telijken
te
arresteeren,
op
grond
van
ernstige
ver-
moedens
inzake
misdrijven
tegen
de
zeden,
dan
kan
ieder
kind
begrijpen,
dat
dit
in
Nederland
spaak
loopt.
Het
is
uitgesloten,
dat
de
heer
Goseling
dit
toestaat."
Deze
„leider"
vereenigt
laster
en
lafheid:
Hij
neemt
immers
onwaar
gebleken
vermoedens
uit
dagbladen
over;
hij
herhaalt
beschuldigingen,
die
gelogen
zijn
en
hij
beweert
in
andere
woor
den
wat
ds.
Kersten
zei;
de
katholieke
minister
zou
zijn
ambtseed
wel
schenden.
Welk
een
zwart
gemoed
moeten
deze
lieden
rijk
zijn.
Leugen,
laster,
verdachtmaking,
zietdaar
de
wa-
penen
van
deze
nieuwe
socialisten,
geholpen
door
de
anti-papisten
van
alle
gading.
„De
Vrij-
heid"
schreef
onlangs,
dat
ook
de
heer
Mussert
van
„roomsche"
afkomst
is.
Nu,
hij
is
de
stre-
ken
van
meneer
Goebbels
-
ook
van
,,roomsche"
afkomst
—
aardig
aan
het
leeren.
Oss
is
voor
de
katholieken
een
signaal.
De
zaak
leert,
hoe
een
groot
deel
van
onze
politieke
tegenstanders
niet
schroomt,
de
wildste
mid
delen
te
bezigen.
Tegen
deze
lieden
is
maar
een
wapen:
de
kracht
van
onze
eenheid,
die
al
him
gemodder,
hun
gewroet
en
gestook
weerstaat.
Laat
hen
merken,
dat
de
Nederlandsche
Katho
lieken
de
les
begrepen
hebben.