Tekstweergave van AAN1923_0106_0002
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
of
de
brand
al
dan
niet
aan
kwaadwillig
-
heid
mosst
worden
toegeschreven
.
Van
de
achttien
juryleden
waren
elf
leden
van
meening
,
dat
zulks
wel
het
geval
was
,
zes
ontkenden
het
,
terwijl
een
zich
van
stem
-
ming
onthield
.
AMERIKA
.
Sneeuwstorm
te
New-York
.
Naar
uit
New-York
wordt
gemeld
,
heeft
daar
een
ongekend-heftige
sneeuwstorm
ge
-
woed
.
Een
aantal
personen
zijn
omgeko
-
men
,
een
nog
grooter
aantal
liep
verwon
-
dingen
of
ongesteldheden
op
.
New-York
heeft
hoogstens
voor
twee
dagen
brand
-
stof
.
BELOIË
.
Een
werkstaking
in
de
Antwerpsche
haven
.
Er
is
plotseling
zonder
voorafgaande
waarschuwing
een
werkstaking
uitgebroken
in
de
Antwerpsche
haven
.
Vrijdag
had
de
evenredige
commissie
vergaderd
om
de
eischen
na
te
gaan
van
de
werklieden
,
die
een
loonsverhooging
eischen
van
2
franken
daags
.
Er
werd
een
tegenvoorstel
ingediend
dat
in
de
volgende
vergadering
van
de
commissie
behandeld
zou
wórden
.
Gis
-
teren
heeft
echter
plotseling
een
aantal
werklieden
geweigerd
aan
het
werk
te
gaan
,
'
s
middags
en
'
s
avonds
was
hun
ge
-
tal
nog
aangegroed
.
Men
verwacht
,
dat
de
staking
heden
vrijwel
algemeen
zal
zijn
,
met
uitzondering
van
de
hout
-,
erts
-
en
graan
-
werkers
,
wier
eischen
een
paar
dagen
ge
-
leden
ingewilligd
zijn
.
De
eischen
van
de
kolenwerkers
waren
eveneens
ingewilligd
,
doch
deze
hebben
zich
toch
bij
de
staking
aangesloten
en
een
nieuwe
loonsverhooging
geëischt
.
De
patroons
hebben
besloten
voet
bij
stuk
te
houden
.
BINNENLAND
.
Middenstandsraad
.
Tot
leden
van
den
Middenstandsraad
zijn
benoemd
de
heeren
mr
.
M
.
Wolff
te
Arn
-
hem
en
J
.
Meijring
te
Den
Bosch
.
De
heer
mr
.
Wolff
op
voordracht
vanden
Alg
.
Ned
Middenstandsbond
,
de
heer
}
os
.
Meijring
van
de
Federatie
der
R
.
K
.
Middenstands
-
bonden
in
Nederland
.
Beide
heeren
worden
in
de
vergadering
van
den
Middenstands
-
raad
op
Dinsdagavond
8
uur
door
den
voor
-
zitter
,
mr
.
baron
van
Wijnbergen
geïnstal
-
leerd
.
Ned
.
Spoorwegen
.
Men
meidt
aan
de
Msb
.
De
directie
der
Ned
.
Spoorwegen
heeft
met
ingang
van
2
januari
een
groot
aantal
arbeiders
en
ambtenaren
,
verdeeld
over
het
geheele
land
,
op
wachtgeld
,
gesteld
met
behoud
van
vol
loon
.
De
bedoeling
van
den
maatregel
is
tot
nog
toe
niet
erg
duidelijk
.
Een
directe
be
-
zuiniging
wordt
daardoor
althans
niet
ver
-
kregen
.
Bloemendag
Sobrietas
.
De
Bloemendag
van
Sobrietas
heeft
on
-
geveer
f
25000
(
netto
)
opgebracht
.
Oelet
op
het
groot
aantal
bloemendagen
en
de
verminderde
belangstelling
daarvoor
,
is
dat
cijfer
zeer
mooi
.
Hooger
heeft
het
wel
nie
-
mand
geschat
.
Het
bisdom
Haarlem
alleen
bracht
f
10.000
op
.
Dat
is
prachtig
,
en
een
felicitatie
waard
!
Roermond
is
het
laagste
met
f
1083
.
Dat
steekt
wel
erg
af
.
Utrecht
met
f
Q4Q8
,
komt
Haarlem
'
t
dichtst
nabij
.
Dan
volgt
Den
Bosch
met
f
3884
en
Breda
met
f
1482
.
(„
Sobrietas
.")
Het
Vakbureau
en
de
werkloosheid
.
.
Woensdag
heeft
vergaderd
het
R
.
K
.
Vak
-
bureau
met
de
besturen
der
Werklozen
-
kassen
om
na
te
gaan
wat
dient
te
worden
gedaan
om
te
voorkomen
,
dat
een
voort
-
durende
verslechtering
der
levenspositie
van
de
leden
,
gevolg
zijnde
van
de
regeerings
-
maatregelen
,
plaats
vindt
.
De
Handelspolitiek
der
Regeering
.
Naar
aanleiding
van
de
onlangs
-
in
de
hoofdbestuursvergadering
van
de
R
.
K
.
Kiesvereeniging
aangenomen
motie
,
gezon
-
den
aan
de
Ministers
van
Binnenlandsche
Zaken
en
van
L
,
N
.
H
..
ontving
de
alge
-
meene
voorzitter
der
R
.
K
.
Kiesvereenigin
-
gen
Eindhoven
het
volgend
schrijven
:
'
s
-
Oravenhage
,
27
Dec
.
1922
.
Ik
heb
de
eer
U
de
goede
ontvangst
te
berichten
van
uw
nevenvermeld
,
tot
den
Minister
van
Arbeid
gericht
schrijven
,
waar
-
van
ik
met
belangstelling
kennis
nam
.
Gelijk
U
bekend
zal
zijn
,
wordt
thans
van
regeeringswege
een
onderzoek
ingesteld
naar
den
toestand
in
de
verschillende
nood
-
lijdende
takken
van
industrie
.
Ik
geef
U
gaarne
de
verzekering
,
dat
bij
het
in
over
-
weging
nemen
van
eventueele
maatregelen
ter
verbetering
van
dien
toestand
,
ook
aan
de
door
U
voorgestane
belangen
de
volle
aandacht
zal
worden
geschonken
.
Verdere
raededeelingen
omtrent
deze
aan
-
gelegenheid
kan
ik
U
thans
nog
niet
doen
.
.••
&
De
Minister
van
L
.,
N
.
en
H
.,
a.i
.
Voor
den
Minister
.
De
Secretaris
Generaal
:
^
VERSTEEG
.
De
bioscoop-wet
.
Uit
de
memorie
van
antwoord
nopens
het
wetsontwerp
tot
bestrijding
der
zedelijke
en
maatschappelijke
gevaren
van
de
bios
-
coop
blijkt
,
dat
de
regeering
zich
niet
kan
vereenigen
met
de
opvatting
der
leden
,
die
een
overheidsinmenging
als
in
het
ontwerp
wordt
voorgesteld
,
onjuist
en
overbodig
achten
.
Bij
de
samenstelling
der
centrale
commis
-
sie
,
die
de
keuring
van
de
films
verrichten
zal
,
zal
uiteraard
naar
de
meest
mogelijke
veelzijdigheid
worden
gestreefd
.
Juist
de
keuring
in
een
dergelijke
veelzijdig
samen
-
gestelde
commissie
levert
een
hechten
waar
-
borg
tegen
enghartige
eenzijdigheid
,
daar
de
leden
elkander
onderling
kunnen
corri
geeren
.
Een
algemeen
wettelijk
verbod
van
bios
-
coopbezoek
voor
personen
,
die
den
leeftijd
van
18
jaar
nog
niet
hebben
bereikt
,
wordt
ongewenscht
geacht
.
Men
mag
aannemen
,
dat
het
aantal
in
de
toekomst
te
keuren
meters
film
,
naar
boven
afgerond
,
gemiddeld
50.000
per
week
zal
bedragen
.
Met
het
aantal
wekelijks
te
keu
-
ren
meters
film
zal
bij
de
vaststelling
van
het
aantal
leden
der
centrale
commissie
re
-
kening
zijn
te
houden
.
Ten
aanzien
van
de
voorradige
films
zal
een
overgangsmaatregel
zijn
te
treffen
,
vol
-
gens
welken
zij
gedurende
twee
jaren
niet
aan
de
rijkskeuring
zullen
worden
onder
-
worpen
.
Er
bestaat
geen
aanleiding
alleen
voor
bioscoopbezoek
het
geleide
van
kinderen
beneden
16
jaar
door
meerderjarigen
ver
-
plicht
te
stellen
.
Staking
in
de
Typografie
.
In
de
drukkerswereld
is
eene
staking
uit
-
gebroken
wegens
het
niet
aanvaarden
der
nieuwe
arbeidsvoorwaarden
door
den
Alge
-
meenen
Nederlandschen
Typografenbond
.
De
staking
bepaalt
zich
vooral
tot
de
Noor
-
delijke
provinciën
,
omdat
zich
in
de
Zuide
-
lijke
slechts
zeer
weinig
A
.
N
.
T
.
B'ers
bevinden
.
Het
bestuur
der
Federatie
Van
Drukkers
-
patroons
heeft
de
noodige
maatregelen
ge
-
troffen
om
deze
staking
het
hoofd
te
bieden
.
De
leden
van
den
Katholieken
en
Chris
-
telijken
Bond
hebben
net
nieuwe
contract
aanvaard
en
zijn
dus
aan
het
werk
gebleven
.
Hoog
water
.
Uit
verschillende
plaatsen
van
ons
land
komen
berichten
van
hoog
water
.
In
Maastricht
en
het
nabijgelegen
plaatsje
Wijk
zijn
reeds
verschillende
kelders
onder
water
geloopen
.
Een
gedeelte
van
het
dorp
Heugens
staat
ook
reeds
onder
water
.
Uitkeering
bij
werkloosheid
.
Aan
de
verschillende
vereenigingen
,
die
in
zake
de
werkloozenkassen
in
1923
met
den
minister
van
Arbeid
in
overleg
waren
getreden
,
is
thans
o
.
m
.
het
volgende
bericht
:
a
.
de
uitkeeringen
zullen
niet
meer
mo
-
gen
bedragen
dan
:.
voor
gemeenten
Ie
klasse
:
gehuwden
en
kostwinners
f
2,60
,
ongehuwden
niet
bij
hunne
ouders
inwo
-
nend
f
1,80
en
ongehuwde
Wel
bij
hunne
ouders
inwonend
f
0,60
;
voor
gemeenten
II
klasse
:
resp
.
f
2,30
,
f
1,50
en
f
0,50
en
gemeenten
III
klasse
resp
.
f
1,90
,
f
1,20
en
f
0,40
.
Ingeval
,
uw
bestuur
voorstellen
deed
,
waarin
lagere
bedragen
zijn
opgenomen
dan
de
hiervoormelde
,
moeten
deze
dadelijk
worden
toegepast
;
b
.
de
wachttijd
zal
minstens
moeten
bedragen
zes
aaneengesloten
dagen
van
werkloosheid
;
c
.
in
het
tijdvak
1
Jan.—1
Juli
1923
mag
ten
hoogste
over
de
helft
van
het
nader
vast
te
stellen
aantal
uitkeeringsdagen
uit
-
keering
worden
verstrekt
,
welk
aantal
voor
5
Januari
a.s
.
zal
zijn
vastgesteld
;
d
.
de
dagelijksche
uitkeering
mag
niet
hooger
zijn
dan
70
pCt
.
van
het
loon
dat
in
den
tijd
,
waarin
een
lid
werkloos
is
,
ter
plaatse
ais
loon
voor
arbeiders
van
dezelfde
categorie
geldt
;
e
.
aan
hen
,
die
vóór
of
op
31
Decem
-
ber
1922
waren
uitgetrokken
,
mag
eerst
uitkeering
worden
verstrekt
wanneer
zij
ge
-
durende
ten
minste
zes
weken
,
na
den
da
-
tum
waarep
zij
uitgetrokken
waren
,
hebben
gewerkt
.
f
.
wanneer
volgens
uw
reglement
bij
gedeeltelijke
werkloosheid
—
dus
alleen,dan
,
wanneer
het
bestaande
reglement
zulke
uitkeeringen
uitdrukkelijk
toelaat
—
mag
worden
uitgekeerd
,
mag
de
uitkeering
eerst
worden
verstrekt
(
met
inachtneming
van
het
genoemde
aantal
wachtdagen
,
wan
-
neer
de
verkorting
minstens
een
derde
deel
van
den
normalen
werktijd
bereikt
,
terwijl
de
uitkeering
het
loon
niet
verder
mag
aanvullen
dan
tot
drie
vierden
der
normale
verdienste
per
week
.
Ik
verzoek
u
mij
schriftelijk
te
bevestigen
dat
u
met
het
vorenstaande
dadelijk
reke
-
ning
zult
houden
,
terwijl
uiteraard
door
dit
schrijven
in
geen
enkel
opzicht
wordt
be
-
slist
omtrent
de
toekenning
van
een
hoo
-
ger
subsidie
percentage
dan
100
.
Een
Kerstnacht
op
zee
.
De
>
Nelson
«
een
der
beste
schepen
van
de
Royal
Steam
Navigation
Company
,
komende
van
Amerika
met
eene
lading
katoen
,
bevond
zich
,
op
den
eersten
Kerst
-
dag
van
het
jaar
188
..,
aan
den
ingang
van
het
Kanaal
.
De
nacht
was
bijna
ge
-
vallen
;
zwarte
,
laaghangende
wolken
door
-
vlogen
het
zwerk
,
voortgejaagd
door
eenen
sterken
Oostenwind
en
de
zee
was
onstui
-
mig
,
maar
toch
,
zoo
God
wilde
,
hoopte
de
bemanning
den
volgenden
morgen
op
vader
-
landschen
grond
,
te
midden
van
vrienden
en
bloedverwanten
,
den
tweeden
Kerstdag
te
vieren
.
De
kapitein
Law
wandelde
op
het
half
-,
dek
,
de
tweede
stuurman
Mathews
(
de
eerste
was
op
de
heenreis
gestorven
)
stond
op
de
brug
,
den
roerganger
met
de
hand
zijne
bevelen
toe
te
wenken
en
door
de
spreekbuis
naarde
werktuigkamer
te
seinen
.
Een
matroos
kwam
uit
het
lantaarngat
met
de
drie
aangestoken
lichten
,
die
hij
op
hunne
plaats
wilde
brengen
;
het
witte
"
ia
den
fokkemast
,
de
twee
andere
in
het
be
-
zaanswant
,
groen
van
stuurboord
,
rood
aan
bakboord
.
De
kapitein
hield
stil
en
riep
van
het
achterschip
,
waar
hij
zich
bevond
:
—
Berg
uw
lantaarns
!
Het
bevel
was
zoo
vreemd
,
zoo
in
strijd
met
de
uitdrukkelijkste
regelen
voor
de
scheepvaart
,
dat
de
lampenman
verkeerd
verstaan
meende
te
hebben
.
—
Zult
gij
die
lichten
innemen
,
voorden
duivel
!
herhaalde
de
kapitein
woedend
.
De
man
verdween
onder
de
kap
.
De
bootsmansmaat
O'Brien
naderde
den
stuurman
.
—
Wat
nu
,
moeten
wij
zonder
lichtenvaren
?
Hier
,
waar
het
wemelt
van
schepenals
van
rijtuigen
in
Piccadilly
,
en
met
zulkweer
nog
wel
!
■—
Ik
begrijp
er
niets
van
;
maar
de
manier
waarop
het
bevel
is
uitgevaardigd
,
maakt
elke
opmerking
overbodig
.
Wij
zul
-
len
drommels
goed
moeten
uitkijken
,
als
wij
ons
niet
in
den
grond
willen
laten
zeilen
.
Met
dien
geweldigen
wind
kan
men
geen
twee
kabellengten
van
zich
af
hooren
en
een
schip
zou
boven
op
ons
zitten
,
voor
dat
de
uitkijk
geluid
kon
geven
.
Maar
,
welke
reden
kan
hij
hebben,om
zulk
een
bevel
te
geven
?
Ik
weet
het
niet
.
De
»
ouwe
«
doet
inde
laatste
dagen
erg
zonderling
.
Ik
kenhem
zoo'n
beetje
,
den
eenen
dag
is
hijvroolijk
en
kan
hij
alles
velen
en
den
vol
-
genden
dag
is
hij
negen
staarten
;
er
gaan
soms
weken
voorbij
,
dat
hij
den
mond
niet
open
doet
.
Maar
dat
is
de
eerste
maal
,
dathij
de
werkzaamheden
er
bij
haalt
.
De
.
wind
gierde
door
het
want
,
de
ijzeren
stangen
en
pardoens
trilden
bijwijlen
als
de
snaren
eener
reusachtige
harp
.
Eene
stem
op
den
bak
riep
:
—
Schip
vooruit
aan
stuurbootl
Door
een
streepig
floers
van
regendrop
-
pelen
zag
de
tweede
stuurman
in
den
nacht
de
lichten
van
een
stoomboot
sche
-
meren
,
alle
drie
de
lichten
.
Dus
die
boot
kwam
recht
op
de
„
Nelson
"
aan
en
zou
hun
op
zijde
in
de
midscheeps
aanvaren
.
Trachten
van
koers
te
veranderen
?
On
-
mogelijk
!
Ternauwernood
dertig
seconden
nog
en
de
botsing
zou
hebben
plaats
ge
-
had
;
tijd
om
te
wenden
was
er
niet
meer
.
In
dit
oogenblik
van
spanning
,
had
Mathews
gelukkig
de
tegenwoordigheid
van
geest
,
niet
te
laten
stoppen
;
de
eenige
kans
op
behoud
lag
nog
in
de
snelheid
,
mis
-
schien
zou
de
boot
achter
de
»
Nelson
«
voorbijloopen
,
in
plaats
van
haar
in
tweeën
te
varen
.
De
bootsmansmaat
had
de
klep
der
stoom
-
fluit
opengetrokken
;
kreten
van
ontzetting
klonken
op
de
vreemde
boot
.
Deze
,
met
den
wind
achter
zich
luisterde
beter
naar
het
roer
;
het
stuurrad
moest
inderhaast
een
paar
slagen
omgedraaid
zijn
:
want
het
vaartuig
viel
eenigszins
naar
bakkoord
af
.
Mathews
,
met
de
vuisten
krampachtig
om
de
reeling
van
de
brug
geklemd
meende
den
romp
onder
hem
te
hooren
kraken
.
De
stoomer
gleed
rakeling
achter
ons
voorbij
,
in
zijne
vaart
het
boord
der
„
Nelson
"
schurend
,
waarbij
een
rad
gebroken
en
eene
sloep
werd
afgerukt
.
Een
stroom
van
scheldwoorden
en
verwenschingen
op
zijn
'
dek
,
en
de
stoomer
verdween
in
den
nacht
.
De
kapitein
stond
nog
steeds
op
het
achterdek
;
niemand
had
in
die
verschrik
-
kelijke
minuut
aan
hem
gedaoht
.
Mathews
,
nog
geheel
ontdaan
,
klampte
hem
aan
met
de
vraag
:
—
Gij
hebt
gezien
,
kapitein
,
moeten
wij
zonder
lichten
blijven
doorvaren
?
'
t
Is
eene
geweldige
verantwoordelijkheid
die
gij
daar
op
u
neemt
!
—
Ik
heb
niets
aan
mijne
eensgegevenbevelen
te
veranderen
,
mijnheer
.
Ik
ont
-
neem
u
het
bevel
;
ga
naar
uwe
hut
.
Dit
werd
op
zulk
eenen
kort
afgebeten
toon
gezegd
,
dat
den
tweeden
stuurman
niets
overbleef
dan
te
buigen
en
te
ge
-
hoorzamen
,
terwijl
kapitein
Law
in
zijne
plaats
de
brug
beklom
.
O'Brien
had
zich
intusschen
by
Mathews
gevoegd
,
maar
eer
hij
nog
een
woord
had
kunnen
spreken
,
begon
de
„
Nelson
"
aischu
-
welijk
te
slingeren
.
De
bevelhebber
had
den
loop
gewijzigd
.
In
plaats
voor
de
golven
weg
te
loopen
,
had
het
vaartuig
een
kwart
wending
naar
bakboord
gemaakt
en
kreeg
ze
nu
dwarscheeps
tegen
zich
aan
.
—
Als
dat
zoo
doorgaat
,
gaan
wij
pnder
-
stè
boven
als
een
bak
1
riep
de
bootsmans
-
maat
ongerust
.
De
tweede
stuurman
haalde
zwijgend
de
schouders
op
.
Zeg
eens
,
mijnheer
Mathews
,
wij
moe
-
ten
eenen
anderen
koers
uit
en
gauw
ook,of
voordat
het
morgen
wordt
,
zitten
wijaan
den
grond
;
zooals
wij
nu
voorleggen
,
]
loopen
wij
regelrecht
op
het
strand
.
Alshet
niet
zoo
regende
,
zou
de
uitkijk
aleenen
vuurtoren
geseind
hebben
.
Kom
mee
,
O'Brien
.
En
in
weerwil
van
'
t
bevel
,
om
zieh
om
-
laag
te
begeven
,
klom
de
tweede
stuurman
op
de
brug
,
gevolgd
door
den
bootsmans
-
maat
,
en
verschool
zich
in
de
schaduw
van
het
zeildoeksche
windscherm
tegen
de
borstwering
.
De
regen
werd
minder
en
hield
gaandeweg
op
;
de
opeengepakte
wolkenmassa
werd
vaneen
gereten
,
maar
de
wind
bedaarde
niet
.
De
twee
mannen
bespiedden
met
angstige
blikken
hunnen
kapitein
die
rechtop
,
zwijgend
,
midden
op
de
brug
stond
met
den
rug
naar
het
stuur
-
rad
,
dat
de
beide
roergangers
,
die
het
vaar
-
tuig
slechts
met
de
grootste
moeite
in
zijne
zonderlinge
richting
konden
houden
,
kramp
-
achtig
vastgreep
.
Het
weer
klaarde
,
meer
en
meer
op
en
de
uitkijk
riep
:
—
Licht
vooruit
,
recht
voor
den
boeg
!
Alleman
was
o
»
het
dek
gekomen
.
De
wacht
der
kooi
had
het
beneden
niet
kunnen
uithouden
,
door
het
on
ver
dragelijk
werken
en
slingeren
,
dat
de
boot
deed
,
en
het
volk
verbaasde
zich
over
de
ongewone
handelwijze
van
zijnen
gezagvoerder
.
Allen
staarden
naar
het
witte
licht
,
dat
daar
in
de
verte
schitterde
.
—
'
t
Is
een
der
vuurtorens
van
Ierland,fluisterde
O'Brien
den
stuurman
in
het
oor.'t
Is
moeilijk
te
raden
welke
,
wij
moeteneen
heel
eind
zijn
afgedreven
,
'
t
Wordttijd
dat
de
ouwe
eenen
steek
of
wat
laatafhouden
—
we
loopen
er
bot
op
;
'
t
zou
dolzinnig
zijn
,
met
zulk
weet
*
den
wal
nog
dichter
te
naderen
.
Een
uur
verstreek
,
zonder
dat
de
bevel
-
hebber
van
de
„
Nelson
"
van
koers
liet
ver
-
anderen
.
Het
kunstlicht
kwam
zichtbaar
nader
;
kapitein
Lauw
merkte
dit
ook
wel
,
hij
wendde
er
zelfs
geen
oog
van
af
.
Maar
toch
liep
het
vaartuig
,
in
weerwil
van
zijne
zonderlinge
bewegingen
,
nog
geen
dadelijk
gevaar
;
moedig
doorstond
het
den
schok
der
onstuimige
golven
,
en
de
kust
was
nog
ver
genoeg
af
om
niet
voor
stranding
behoeven
te
vreezen
.
Een
paar
omwentelingen
van
het
rad
waren
voldoende
om
de
»
Nelson
*
voor
den
wind
en
in
de
vorige
richting
terug
te
brengen
.
Nog
een
uur
verliep
,
maar
de
kapitein
verroerde
zich
niet
1
Mathews
,
hoewel
ern
-
stig
verontrust
,
durfde
er
nog
niet
tusschen
|
komen
.
Oogenschijnlijk
handelde
kapitein
Law
volmaakt
kalm
en
koelbloedig
en
voordat
de
tweede
stuurman
zich
gerechtigd
zou
achten
,
hem
het
commando
te
ontrukken
,
moest
hij
er
wel
zeer
degelijk
grond
voor
hebben
.
Steeds
breeder
werden
de
scheuren
in
de
wolkengordijn
;
de
maan
verzilverde
eenige
oogenblikken
den
zoom
van
'
t
haar
nog
bedekkend
floers
en
verlichtte
daarna
plotseling
de
brug
van
het
schip
,
Aller
oogen
richtten
zich
op
den
kapi
-
tein
;
één
kreet
ontsnapte
ieders
borst
.
Blootshoofds
,
met
verwilderde
baren
en
eenen
vreemden
gloed
in
de
oogen
,
staarde
de
gezagvoerder
in
het
licht
,
dat
zijn
waar
-
schuwend
schijnsel
uitstraalde
in
den
woes
-
ten
nacht
.
De
stuurman
sprong
overeind
:
Kapitein
!
Terug
!
Allen
!
bulderde
deze
,
en
detwee
matrozen
,
die
het
rad
vasthielden
,
opzijde
slingerend
,
greep
hij
zelf
de
spakenen
hield
met
ijzeren
greep
alleen
het
roerdat
twee
forsche
kerels
ternauwernoodonder
den
zwaren
golfslag
hadden
kunnenbedwingen
.
Maar
kapitein
,
wij
zullen
vergaan
..
binnen
een
kwartier
zijn
wij
in
de
bran
-
ding
!
*
Terug
I
herhaalde
de
bevelhebber
opheeschen
toon
,
terwijl
hij
een
revolver
voorden
dag
haalde
en
bijna
onmiddellijk
vuurgaf
.
Maar
bliksemsnel
had
Mathews
zichgebukt
en
de
kogel
vloog
over
zijn
hoofd
;