Tekstweergave van AAN1923_0106_0002

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
of de brand al dan niet aan kwaadwillig - heid mosst worden toegeschreven . Van de achttien juryleden waren elf leden van meening , dat zulks wel het geval was , zes ontkenden het , terwijl een zich van stem - ming onthield . AMERIKA . Sneeuwstorm te New-York . Naar uit New-York wordt gemeld , heeft daar een ongekend-heftige sneeuwstorm ge - woed . Een aantal personen zijn omgeko - men , een nog grooter aantal liep verwon - dingen of ongesteldheden op . New-York heeft hoogstens voor twee dagen brand - stof . BELOIË . Een werkstaking in de Antwerpsche haven . Er is plotseling zonder voorafgaande waarschuwing een werkstaking uitgebroken in de Antwerpsche haven . Vrijdag had de evenredige commissie vergaderd om de eischen na te gaan van de werklieden , die een loonsverhooging eischen van 2 franken daags . Er werd een tegenvoorstel ingediend dat in de volgende vergadering van de commissie behandeld zou wórden . Gis - teren heeft echter plotseling een aantal werklieden geweigerd aan het werk te gaan , ' s middags en ' s avonds was hun ge - tal nog aangegroed . Men verwacht , dat de staking heden vrijwel algemeen zal zijn , met uitzondering van de hout -, erts - en graan - werkers , wier eischen een paar dagen ge - leden ingewilligd zijn . De eischen van de kolenwerkers waren eveneens ingewilligd , doch deze hebben zich toch bij de staking aangesloten en een nieuwe loonsverhooging geëischt . De patroons hebben besloten voet bij stuk te houden . BINNENLAND . Middenstandsraad . Tot leden van den Middenstandsraad zijn benoemd de heeren mr . M . Wolff te Arn - hem en J . Meijring te Den Bosch . De heer mr . Wolff op voordracht vanden Alg . Ned Middenstandsbond , de heer } os . Meijring van de Federatie der R . K . Middenstands - bonden in Nederland . Beide heeren worden in de vergadering van den Middenstands - raad op Dinsdagavond 8 uur door den voor - zitter , mr . baron van Wijnbergen geïnstal - leerd . Ned . Spoorwegen . Men meidt aan de Msb . De directie der Ned . Spoorwegen heeft met ingang van 2 januari een groot aantal arbeiders en ambtenaren , verdeeld over het geheele land , op wachtgeld , gesteld met behoud van vol loon . De bedoeling van den maatregel is tot nog toe niet erg duidelijk . Een directe be - zuiniging wordt daardoor althans niet ver - kregen . Bloemendag Sobrietas . De Bloemendag van Sobrietas heeft on - geveer f 25000 ( netto ) opgebracht . Oelet op het groot aantal bloemendagen en de verminderde belangstelling daarvoor , is dat cijfer zeer mooi . Hooger heeft het wel nie - mand geschat . Het bisdom Haarlem alleen bracht f 10.000 op . Dat is prachtig , en een felicitatie waard ! Roermond is het laagste met f 1083 . Dat steekt wel erg af . Utrecht met f Q4Q8 , komt Haarlem ' t dichtst nabij . Dan volgt Den Bosch met f 3884 en Breda met f 1482 . („ Sobrietas .") Het Vakbureau en de werkloosheid . . Woensdag heeft vergaderd het R . K . Vak - bureau met de besturen der Werklozen - kassen om na te gaan wat dient te worden gedaan om te voorkomen , dat een voort - durende verslechtering der levenspositie van de leden , gevolg zijnde van de regeerings - maatregelen , plaats vindt . De Handelspolitiek der Regeering . Naar aanleiding van de onlangs - in de hoofdbestuursvergadering van de R . K . Kiesvereeniging aangenomen motie , gezon - den aan de Ministers van Binnenlandsche Zaken en van L , N . H .. ontving de alge - meene voorzitter der R . K . Kiesvereenigin - gen Eindhoven het volgend schrijven : ' s - Oravenhage , 27 Dec . 1922 . Ik heb de eer U de goede ontvangst te berichten van uw nevenvermeld , tot den Minister van Arbeid gericht schrijven , waar - van ik met belangstelling kennis nam . Gelijk U bekend zal zijn , wordt thans van regeeringswege een onderzoek ingesteld naar den toestand in de verschillende nood - lijdende takken van industrie . Ik geef U gaarne de verzekering , dat bij het in over - weging nemen van eventueele maatregelen ter verbetering van dien toestand , ook aan de door U voorgestane belangen de volle aandacht zal worden geschonken . Verdere raededeelingen omtrent deze aan - gelegenheid kan ik U thans nog niet doen . .•• & De Minister van L ., N . en H ., a.i . Voor den Minister . De Secretaris Generaal : ^ VERSTEEG . De bioscoop-wet . Uit de memorie van antwoord nopens het wetsontwerp tot bestrijding der zedelijke en maatschappelijke gevaren van de bios - coop blijkt , dat de regeering zich niet kan vereenigen met de opvatting der leden , die een overheidsinmenging als in het ontwerp wordt voorgesteld , onjuist en overbodig achten . Bij de samenstelling der centrale commis - sie , die de keuring van de films verrichten zal , zal uiteraard naar de meest mogelijke veelzijdigheid worden gestreefd . Juist de keuring in een dergelijke veelzijdig samen - gestelde commissie levert een hechten waar - borg tegen enghartige eenzijdigheid , daar de leden elkander onderling kunnen corri geeren . Een algemeen wettelijk verbod van bios - coopbezoek voor personen , die den leeftijd van 18 jaar nog niet hebben bereikt , wordt ongewenscht geacht . Men mag aannemen , dat het aantal in de toekomst te keuren meters film , naar boven afgerond , gemiddeld 50.000 per week zal bedragen . Met het aantal wekelijks te keu - ren meters film zal bij de vaststelling van het aantal leden der centrale commissie re - kening zijn te houden . Ten aanzien van de voorradige films zal een overgangsmaatregel zijn te treffen , vol - gens welken zij gedurende twee jaren niet aan de rijkskeuring zullen worden onder - worpen . Er bestaat geen aanleiding alleen voor bioscoopbezoek het geleide van kinderen beneden 16 jaar door meerderjarigen ver - plicht te stellen . Staking in de Typografie . In de drukkerswereld is eene staking uit - gebroken wegens het niet aanvaarden der nieuwe arbeidsvoorwaarden door den Alge - meenen Nederlandschen Typografenbond . De staking bepaalt zich vooral tot de Noor - delijke provinciën , omdat zich in de Zuide - lijke slechts zeer weinig A . N . T . B'ers bevinden . Het bestuur der Federatie Van Drukkers - patroons heeft de noodige maatregelen ge - troffen om deze staking het hoofd te bieden . De leden van den Katholieken en Chris - telijken Bond hebben net nieuwe contract aanvaard en zijn dus aan het werk gebleven . Hoog water . Uit verschillende plaatsen van ons land komen berichten van hoog water . In Maastricht en het nabijgelegen plaatsje Wijk zijn reeds verschillende kelders onder water geloopen . Een gedeelte van het dorp Heugens staat ook reeds onder water . Uitkeering bij werkloosheid . Aan de verschillende vereenigingen , die in zake de werkloozenkassen in 1923 met den minister van Arbeid in overleg waren getreden , is thans o . m . het volgende bericht : a . de uitkeeringen zullen niet meer mo - gen bedragen dan :. voor gemeenten Ie klasse : gehuwden en kostwinners f 2,60 , ongehuwden niet bij hunne ouders inwo - nend f 1,80 en ongehuwde Wel bij hunne ouders inwonend f 0,60 ; voor gemeenten II klasse : resp . f 2,30 , f 1,50 en f 0,50 en gemeenten III klasse resp . f 1,90 , f 1,20 en f 0,40 . Ingeval , uw bestuur voorstellen deed , waarin lagere bedragen zijn opgenomen dan de hiervoormelde , moeten deze dadelijk worden toegepast ; b . de wachttijd zal minstens moeten bedragen zes aaneengesloten dagen van werkloosheid ; c . in het tijdvak 1 Jan.—1 Juli 1923 mag ten hoogste over de helft van het nader vast te stellen aantal uitkeeringsdagen uit - keering worden verstrekt , welk aantal voor 5 Januari a.s . zal zijn vastgesteld ; d . de dagelijksche uitkeering mag niet hooger zijn dan 70 pCt . van het loon dat in den tijd , waarin een lid werkloos is , ter plaatse ais loon voor arbeiders van dezelfde categorie geldt ; e . aan hen , die vóór of op 31 Decem - ber 1922 waren uitgetrokken , mag eerst uitkeering worden verstrekt wanneer zij ge - durende ten minste zes weken , na den da - tum waarep zij uitgetrokken waren , hebben gewerkt . f . wanneer volgens uw reglement bij gedeeltelijke werkloosheid dus alleen,dan , wanneer het bestaande reglement zulke uitkeeringen uitdrukkelijk toelaat mag worden uitgekeerd , mag de uitkeering eerst worden verstrekt ( met inachtneming van het genoemde aantal wachtdagen , wan - neer de verkorting minstens een derde deel van den normalen werktijd bereikt , terwijl de uitkeering het loon niet verder mag aanvullen dan tot drie vierden der normale verdienste per week . Ik verzoek u mij schriftelijk te bevestigen dat u met het vorenstaande dadelijk reke - ning zult houden , terwijl uiteraard door dit schrijven in geen enkel opzicht wordt be - slist omtrent de toekenning van een hoo - ger subsidie percentage dan 100 . Een Kerstnacht op zee . De > Nelson « een der beste schepen van de Royal Steam Navigation Company , komende van Amerika met eene lading katoen , bevond zich , op den eersten Kerst - dag van het jaar 188 .., aan den ingang van het Kanaal . De nacht was bijna ge - vallen ; zwarte , laaghangende wolken door - vlogen het zwerk , voortgejaagd door eenen sterken Oostenwind en de zee was onstui - mig , maar toch , zoo God wilde , hoopte de bemanning den volgenden morgen op vader - landschen grond , te midden van vrienden en bloedverwanten , den tweeden Kerstdag te vieren . De kapitein Law wandelde op het half -, dek , de tweede stuurman Mathews ( de eerste was op de heenreis gestorven ) stond op de brug , den roerganger met de hand zijne bevelen toe te wenken en door de spreekbuis naarde werktuigkamer te seinen . Een matroos kwam uit het lantaarngat met de drie aangestoken lichten , die hij op hunne plaats wilde brengen ; het witte " ia den fokkemast , de twee andere in het be - zaanswant , groen van stuurboord , rood aan bakboord . De kapitein hield stil en riep van het achterschip , waar hij zich bevond : Berg uw lantaarns ! Het bevel was zoo vreemd , zoo in strijd met de uitdrukkelijkste regelen voor de scheepvaart , dat de lampenman verkeerd verstaan meende te hebben . Zult gij die lichten innemen , voorden duivel ! herhaalde de kapitein woedend . De man verdween onder de kap . De bootsmansmaat O'Brien naderde den stuurman . Wat nu , moeten wij zonder lichtenvaren ? Hier , waar het wemelt van schepenals van rijtuigen in Piccadilly , en met zulkweer nog wel ! ■— Ik begrijp er niets van ; maar de manier waarop het bevel is uitgevaardigd , maakt elke opmerking overbodig . Wij zul - len drommels goed moeten uitkijken , als wij ons niet in den grond willen laten zeilen . Met dien geweldigen wind kan men geen twee kabellengten van zich af hooren en een schip zou boven op ons zitten , voor dat de uitkijk geluid kon geven . Maar , welke reden kan hij hebben,om zulk een bevel te geven ? Ik weet het niet . De » ouwe « doet inde laatste dagen erg zonderling . Ik kenhem zoo'n beetje , den eenen dag is hijvroolijk en kan hij alles velen en den vol - genden dag is hij negen staarten ; er gaan soms weken voorbij , dat hij den mond niet open doet . Maar dat is de eerste maal , dathij de werkzaamheden er bij haalt . De . wind gierde door het want , de ijzeren stangen en pardoens trilden bijwijlen als de snaren eener reusachtige harp . Eene stem op den bak riep : Schip vooruit aan stuurbootl Door een streepig floers van regendrop - pelen zag de tweede stuurman in den nacht de lichten van een stoomboot sche - meren , alle drie de lichten . Dus die boot kwam recht op de Nelson " aan en zou hun op zijde in de midscheeps aanvaren . Trachten van koers te veranderen ? On - mogelijk ! Ternauwernood dertig seconden nog en de botsing zou hebben plaats ge - had ; tijd om te wenden was er niet meer . In dit oogenblik van spanning , had Mathews gelukkig de tegenwoordigheid van geest , niet te laten stoppen ; de eenige kans op behoud lag nog in de snelheid , mis - schien zou de boot achter de » Nelson « voorbijloopen , in plaats van haar in tweeën te varen . De bootsmansmaat had de klep der stoom - fluit opengetrokken ; kreten van ontzetting klonken op de vreemde boot . Deze , met den wind achter zich luisterde beter naar het roer ; het stuurrad moest inderhaast een paar slagen omgedraaid zijn : want het vaartuig viel eenigszins naar bakkoord af . Mathews , met de vuisten krampachtig om de reeling van de brug geklemd meende den romp onder hem te hooren kraken . De stoomer gleed rakeling achter ons voorbij , in zijne vaart het boord der Nelson " schurend , waarbij een rad gebroken en eene sloep werd afgerukt . Een stroom van scheldwoorden en verwenschingen op zijn ' dek , en de stoomer verdween in den nacht . De kapitein stond nog steeds op het achterdek ; niemand had in die verschrik - kelijke minuut aan hem gedaoht . Mathews , nog geheel ontdaan , klampte hem aan met de vraag : Gij hebt gezien , kapitein , moeten wij zonder lichten blijven doorvaren ? ' t Is eene geweldige verantwoordelijkheid die gij daar op u neemt ! Ik heb niets aan mijne eensgegevenbevelen te veranderen , mijnheer . Ik ont - neem u het bevel ; ga naar uwe hut . Dit werd op zulk eenen kort afgebeten toon gezegd , dat den tweeden stuurman niets overbleef dan te buigen en te ge - hoorzamen , terwijl kapitein Law in zijne plaats de brug beklom . O'Brien had zich intusschen by Mathews gevoegd , maar eer hij nog een woord had kunnen spreken , begon de Nelson " aischu - welijk te slingeren . De bevelhebber had den loop gewijzigd . In plaats voor de golven weg te loopen , had het vaartuig een kwart wending naar bakboord gemaakt en kreeg ze nu dwarscheeps tegen zich aan . Als dat zoo doorgaat , gaan wij pnder - stè boven als een bak 1 riep de bootsmans - maat ongerust . De tweede stuurman haalde zwijgend de schouders op . Zeg eens , mijnheer Mathews , wij moe - ten eenen anderen koers uit en gauw ook,of voordat het morgen wordt , zitten wijaan den grond ; zooals wij nu voorleggen , ] loopen wij regelrecht op het strand . Alshet niet zoo regende , zou de uitkijk aleenen vuurtoren geseind hebben . Kom mee , O'Brien . En in weerwil van ' t bevel , om zieh om - laag te begeven , klom de tweede stuurman op de brug , gevolgd door den bootsmans - maat , en verschool zich in de schaduw van het zeildoeksche windscherm tegen de borstwering . De regen werd minder en hield gaandeweg op ; de opeengepakte wolkenmassa werd vaneen gereten , maar de wind bedaarde niet . De twee mannen bespiedden met angstige blikken hunnen kapitein die rechtop , zwijgend , midden op de brug stond met den rug naar het stuur - rad , dat de beide roergangers , die het vaar - tuig slechts met de grootste moeite in zijne zonderlinge richting konden houden , kramp - achtig vastgreep . Het weer klaarde , meer en meer op en de uitkijk riep : Licht vooruit , recht voor den boeg ! Alleman was o » het dek gekomen . De wacht der kooi had het beneden niet kunnen uithouden , door het on ver dragelijk werken en slingeren , dat de boot deed , en het volk verbaasde zich over de ongewone handelwijze van zijnen gezagvoerder . Allen staarden naar het witte licht , dat daar in de verte schitterde . ' t Is een der vuurtorens van Ierland,fluisterde O'Brien den stuurman in het oor.'t Is moeilijk te raden welke , wij moeteneen heel eind zijn afgedreven , ' t Wordttijd dat de ouwe eenen steek of wat laatafhouden we loopen er bot op ; ' t zou dolzinnig zijn , met zulk weet * den wal nog dichter te naderen . Een uur verstreek , zonder dat de bevel - hebber van de Nelson " van koers liet ver - anderen . Het kunstlicht kwam zichtbaar nader ; kapitein Lauw merkte dit ook wel , hij wendde er zelfs geen oog van af . Maar toch liep het vaartuig , in weerwil van zijne zonderlinge bewegingen , nog geen dadelijk gevaar ; moedig doorstond het den schok der onstuimige golven , en de kust was nog ver genoeg af om niet voor stranding behoeven te vreezen . Een paar omwentelingen van het rad waren voldoende om de » Nelson * voor den wind en in de vorige richting terug te brengen . Nog een uur verliep , maar de kapitein verroerde zich niet 1 Mathews , hoewel ern - stig verontrust , durfde er nog niet tusschen | komen . Oogenschijnlijk handelde kapitein Law volmaakt kalm en koelbloedig en voordat de tweede stuurman zich gerechtigd zou achten , hem het commando te ontrukken , moest hij er wel zeer degelijk grond voor hebben . Steeds breeder werden de scheuren in de wolkengordijn ; de maan verzilverde eenige oogenblikken den zoom van ' t haar nog bedekkend floers en verlichtte daarna plotseling de brug van het schip , Aller oogen richtten zich op den kapi - tein ; één kreet ontsnapte ieders borst . Blootshoofds , met verwilderde baren en eenen vreemden gloed in de oogen , staarde de gezagvoerder in het licht , dat zijn waar - schuwend schijnsel uitstraalde in den woes - ten nacht . De stuurman sprong overeind : Kapitein ! Terug ! Allen ! bulderde deze , en detwee matrozen , die het rad vasthielden , opzijde slingerend , greep hij zelf de spakenen hield met ijzeren greep alleen het roerdat twee forsche kerels ternauwernoodonder den zwaren golfslag hadden kunnenbedwingen . Maar kapitein , wij zullen vergaan .. binnen een kwartier zijn wij in de bran - ding ! * Terug I herhaalde de bevelhebber opheeschen toon , terwijl hij een revolver voorden dag haalde en bijna onmiddellijk vuurgaf . Maar bliksemsnel had Mathews zichgebukt en de kogel vloog over zijn hoofd ;