Tekstweergave van GRC1905_0211-1_00001
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
Zaterdag
11
Februari
1905.
54$te
jaargang
Nr.
12.
mm
Voormalig
Weekblad
voor
Orave
en
Omstreken.
ABONNEMENTSPRUS
PER
3
MAANDEN.
^6nmaal
per
week:
Tow
GnT*
45
cent;
franco
door
het
geheele
R^'k
50
coot
Toor
Belfift
(0
cent;
overige
landen
80
cent
TSxreemaal
per
week:
Toor
Gnye
70
cent;
franco
door
het
geheele
Ryk
75
cent.
To«r
Belgi6
fh—
oreriee
landen
f
L85»
by
vooruitbetaling.
AHMtder^fke
nummwB
7
c«nt
CtllA
Verschijnt
elken
Woensdag
en
Zaterdag.
PRUS
DER
ADVERTENTlfiN:
Van
1—6
r^ls
85
cents,
elke
regel
meer
7
cents;
grooto
MtaM.
Tignetten,
enz.
worden
berekend
naar
plaatsruimte.
AdvertentiSn
ili
iniiiMi
ter
plaatsing
opg^even,
worden
slechts
2maal-
en
7waaZ
plaatsing
slecfcli
4maal
in
rekening
gebracht.
By
veelvuldige
plaatsing
belangry
k
r^>at
ox
abonnement
voordeelige
overeenkomst.
Duidelijk
achrifl,
vooral
d«-
nuaM
en
cu'fers,
wordt
steeds
dringend
aanbevolen.
Advertentien
en
aadqn
aMk
ken
worden
uitermk
Dinsdag-
of
Vrydag-morgen
TWr
9
ure
'
^iQusoS'
en
Uitgeyer;
Fiuma
A.
F.
G.
DIEREN,
te
Cfrave.
Tweede
Blad.
Gewogen
en....
te
liGht
beyonden.
Godsdienst
alleen
brengt
bljjyend
geluk.
Socialisme
stelt
zioH
opposant
tegen
den
Godsdienst.
We
gaan
door
met
de
leugen
te
ont-
maskeren
hoe
verleidelijk
ze
dan
ook
zinge,
hoe
bekooriyk
ze
zich
vertoone,
met
hoe
n.
glans
van
waarheidsliefde
zg
verschijne
altfld
blflven
we
tegen
kaar
in't
veld
!
We
herhalen
het
hier
nog
sens,
maar
nu
voor
goed
en
vlakweg:
we
ver-
draaien
het,
om
wit
te
noemen,
wat
zwart
is.
Dat
doen
we
niet!
En
wat
rood
is,
noe
men
we
rood.
^
Men
prate
er
ons
niet
van
om
conces-
sies
te
doen
aan
't
Socialisme,
want
het
deugt
met
in
zijn
wezen
en
aard.
Door
z
n
aderen
^roomt
het
kwaje
bloed
van
z
n
moeder.
Dit
kan
ieder
waarnemen,
die
wa
dieper
in
zgn
heillooze
verrichtineen
doordringt;
die
het
niet
laat
bij
'n
opper-
vlakkige
beschouwing
alleen.
We
zijn
niet
m
voor
eigen
feilen,
neen!
maar
om
wilk
van
deze
kleine
smettea
verge
men
toch
met,
dat
wij
die
enorme
dwaling,
het
Docialisme,
laten
voortkankeren.
an
hun
vruchten
zult
gij
ze
kennen,
s
aa
er
geschreven,
en
Hy
die
deze
woor-
en
sprak,
was
de
Waarheid
zelf.
De
vruch-
en
nu
van
't
Socialisme
zgn
wrang
ge-
noeg
om
den
boom
te
leeren
verachten,
die
ze
voortbracht.
»Een
goede
boom
kan
geen
kwade
en
een
kwade
boom
geen
goe
de
vruchten
voortbrengen.«
(Math.
VII—18.)
Nu
zegge
men
niet,
dat
wg
ombouwen
en
neervellen
uit
louter
vernielzucht.
Wij
doen
dit
slechts,
wanneer,
na
diep
naden-
ken
en
grondige
overweging
het
voor
ons
vaststaat,
dat
iets
verkeerd
is,
heilloos,
verderfelyk.
Zoo
we
nu
in
vroeger
ge-
plaatste
stukken
al
meer
een
vgand
te
Igf
pngen,
dan
was
dit;
om
de
oneerlyke
tac-
lek,
die
bg
volgt;
de
schjinschoone
over-
Tolgeiingen
voorspie-
j
^1
®°S®luk
vooral,
dat
hn
zoovelen
op
en
hals
schuift.
Als
ge
de
tegenstan-
?
bechte
sociale
hervorming
e
eeren
kennen,
daarbg
vermogen
in
uw
vingers
voelt
tintelen,
uw
weten
stel-
lig
IS
en
klaar,
dan
roept
U
Christenplicht
om
de
snoode
bedoelingen
dier
lieden
blnot
®
®ggen
voor
ieder
weldenkende;
dan
moet
ge
aan
het
ontmaskeren.
Daar
helpt
niets
aan!
Geen
vragen:
vindt
ge
zoo
iets
prettig,
verkwikkehjk.
Plicht
roept,
dat
is
genoeg
Jmst.
Men
kan
wel
spreken
van
een
nie
genoegzamen
eerbied
voor
ziin
tegenstanders;
wel
aanvoeren
dat
zn
het
zoo
kwaad
met
meenen
—
doch
zoo'n
be-
schuldiging
en
excuus
hebben
maar
al
te
dikwgls
bitter
weinig
vasten
grond
onder
de
voeten.
t
Is
zoo
gauw
en
goedkoop
gezegd.
Jan
en
Alleman
heeft
het
er
een
—
twee
—
drie
uitgeflapt.
Maar
daardoor
kten
we
ons
niet
van
de
kook
brengen.
We
b
flven
de
dwaling
bestrflden,
die
zoo
vele
slachtoffers
maakt;
we
striemen
neer
onmeedoogend
al
wat
het
waarachtig
ge-
S
ur-
in
den
weg
staat.
K
.we
doen
zonder
angstvallig-
Sif
overtuiging
vln
onzen
Christenplicht,
die
zulks
vraagt.
De
dwa-
ling,
het
kwade
is
iets
abstracts,
hetgeen
terhaleris"T''
K^'^-kkelgk
te
!ch-
zeggen,
willen
w^
vast
dengenen
de
wapenen
ontnemen,
die
mogelgk
naar
v2
Sgrde'vuLfr
»Vrg
staat
het
de
dwaling
te
bekam-
pen,
maar
van
de
personen,
dien
ze
voor-
staan,
die
haar
aanhangen,
blgft
6e
afl«
Is
dat
voile
ernst,
is
uw
opwerping
ge-
aeeud,
of
schuilt
er
kortswgl
in?
Ik
^il
bet
eerste
houden
en
antwoord
daarop:
jat
Ge
zegt,
wordt
lang
niet
voetstoots
oor
my
aanvaard.
Immers,
het
staat
m^
nie
enkel
vrij
om
de
dwaling
—
en
hier
oe
ik
op
't
Socialisme
—
te
bekampen,
Dat'
^®'toe
ben
ik
gehouden
als
Christen.
die
niet"
entY"'"''
Christenplicht,
crnpd
tno
4^
^oorschrflft,
mgn
evenmensch
onlpct-
Viaf
1
maar
—
die
ook
zoo
mogelflk
ramnen
en
pHo
j
®^geluk
te
voorkomen,
7ervol?en«
louden!
Cum
|rano*^^r
Ge
af.«
meen
opgezet
val
ik
"u
yol^''
^h"
er
komt
een
.maarc
^
bg.
Doch
spreektl
Maar
als
staartje,
dat
men
uu
met
moreele
zekerheid
tot
de
overtuiging
komt,
dat
er
verlichten,
weten
beter,
als
het
er
op
aan-
komt,
dan
de
heele
roomsche
Kerk,
wat
lui
ex
professo
aan
het
geestelijk
verderf
en
den
zedelgken
ondergang
van
velen
werken,
dan
ben
ik
in
staat
om
zoo'n
min-
nen
vent
bg
zgn
lurven
te
pakken,
hem
if
te
rammen,
zoodat
hem
voor
goed
de
lust
vergaat,
anderen
nog
langer
geestelyk
letsel,
lamme
zielenellende
toe
te
brengen.
Het
is
duidelgk,
dat
ik
hier
hetleveren
van
gevecht
met
de
pen
bedoel.
Het
ver-
dedigen
ook
van
onze
beginselen
tegenover
de
materialistische,
verdierlgkende
princi-
pen
van
dat
snoeperige
Socialisme
Anders
toch,
greep
ik
in
werkelykheid
zoo'n
rooien
voorlichter
bij
zgn....
(toe
maar,
het
woord
is
hier
van
pas)
kladden,
welnu,
hij
zou
zonder
twgfel
zyn
toevlucht
tot
de
politie
nemen,
die
hg
anders
—
't
is
geen
inconsequentie,
boor!
—
o
zoo
dipp
veracht.
Maar
't
is
waar
ook,
politie,
soldaten,
personen
om
het
gezag
te
hand-
haven
zgn
er
in
onze
tegenwoordige
maat-
schappy
nog
noodig.
De
grondige
noodza-
kelijkheid
en
het
onmogelijk-misbare
er
van,
hebben
alle
eeuwen
nog
wel
uitge
wezen,
maar
't
is
toch
het
echte
niet.
Het
echte
gaat
komen
in
den
socialistischen
staat.
Daar
hebben
ze
er
geen
politie
of
zoo
op
na
te
houden
want
—
wel,
d'r
is
geen
gezag
op
te
houden.
Ni
Dieu,
ni
Maitre!
Daarbg
komt,
dat
de
mensehen
tegen
dien
tyd
worden
omgeschapen,
alien
zonder
uitzondering!
in
ijverige,
plicht-
getrouwe,
vreedzame
wezens.
Het-dienen-van-eigen-belang
bestaat
dan
niet
meer
;
natuurlgk
niet,
hm
!
Dat
wordt
niet
enkel
op
den
achtergrond
geplaatst,
maar
doodgetrapt
door
een
ieder,
weet
U.
Past
op,
als
Ge
aan
de
waarheid
ervan
twgfelt.
De
mensehen
hebben
dan
alleen
nog
maar
goede
gewoonten
en
eigenschappen,
de
kwade
hebben
zy
afge-
legd.
De
ten
kwade
neigende
natuur,
na
Adam's
zondenval,
alien
mensehen
min
of
meer
eigen,
is
den
doodsteek
toegebracht.
Dit
zyn
allemaal
axioma's
;
en
valt
dus
niet
aan
te
tornen.
Asjeblieft,
slikken
maar
jongens
I
Och,
och,
wat
'n
rommel
zal
die
hemel-
hoog-verheven,
goud-glanzende
toekomst'
staat
der
Socialisten
brengen.
sGodsdienst
en
Socialisme,*
heeft
Bebel
zelf
verklaard,
»zgn
als
water
en
vuur;«
te
zamen
onbe-
staanbaar
dus,
onvereenigbaar.
W
e
krggen
alzoo
een
maatschappg
zonder
Godsdienst.
Alle
door
God
zelf
verordend
gezag
gaat
dus
ook
naar
de
maan.
Da's
minder,
vol-
gens
die
heeren.
Als
natuurlgk
gevolg
biervan
wordt
meteen
de
Charitus
van
de
baan
geschoven.
Dat
geeft
ook
al
niet!
Weg
maar
met
die
Christelgke
liefde,
die
den
zieken
en
zwakken
en
Igdenden
even
mensch
te
hulp
komt,
niet
enkel
met
stof-
felgke
middelen,
maar
ook
met
oneindig
kostbaarder
bgstand
voor
de
ziel.
Doch
wat
praat
ik
van
ziel;
onzin
niet
waar
?!
Zouden
we
daarvoor
zorgen,
hoe
belachelgk,
he
?
Alleen
het
lichaam,
als
dat
maar
het
noodige
heeft.
Dan
is
het
geluk
van
de
menschenmassa
volkomen
bereikt.
Gods
dienst
is
immers
slechts
een
weelde-artikel,
op
z'n
hoogst:
bgzaak.
Daar
staat
wel
op-
geteekend
in
de
H.
Schrift;
»Zoekt
eerst
bet
rgk
Gods
en
zgn
gerechtigheid
en
al
het
andere
zal
U
worden
toegeworpen,*
maar
komaan,
daar
moet
je
geen
gewicht
aan
toekennen,
geen
waarde
aan
hechten
;
'tis
maar
de
bijhel,
die
het
zegt.
Debgbel,
onder
be'invloeding
van
den
Geest
der
waar
heid
geschreven,
bevat
louter
fabeltjes,
ver-
dichtsels,
leugens,
—
niet
hoofdschudden
—
want
de
ongeloovigen
zeggen
het.
Die
in
hun
hart
Socialist
zijn,
zijn
ongeloovig.
Dat
staat
vast;
als
een
paal
boven
water,
hoe
men
het
ook
telkens
tracht
te
ontveinzen.
Onderviading
en
ervaring
van
iederen
dag
beeft
ons
met
deze
klare
zekerheid
over-
goten,
gevuld
tot
overloopens
toe.
Hoort
eens,
hoe
de
Socialisten
hun
ge-
moed
luchten
en
ziet
eens
naar
de
groen-
gele
gal
waarmee
ze
den
Godsdienst
tel-
ke^
opnieuw
willen
bezwalken.
Katholieken,
fijne,
brave
luidjes,
wat
zgn
jelui
toch
echte
dompers,
dat
je
nog
zoo
peg
durft
opgeven
van
je
dwazen
Gods-
6e
toch
maar
niet
leert
inzien,
dat
het
Socialisme
alleen
het
eenig-ware,
reddrng-aanbrengende
is.
btumperds,
beklagenswaardige
halzen,
onnoozelen,
groote
kinderen,
toe
gaat
gauw
naar
^
binnen,
sluit
je
op
in
je
kerken
en
laat
je
door
je
priesters
op
de
mouw
spel-
den,
dat
het
Socialisme
verderfelgk
is
;
dat
het
indruischt
tegen
't
roomsch
geloof;
dat
het
geloof
de
grootste
schat
is,
dien
gg
laat
kosten,
wat
het
kost
—
trachten
te
bewaren
tegen
Godsdienst
is
en
wat
niet.
Jelui
Paus
Leo
XIII
had
het
dan
ook
heelemaal
mis,
toen
ie
het
Socialisme
veroordeelde;
jelui
Bisschoppen
weten
er
ook
geen
bl..
van;
je
priesters,
pastoors,
kapelaans,
of
hoe
je
ze
noemen
mag,
verkeeren
in
die
zelfde
onwetendheid.
't
Zgn
stommerds,
botterikken,
lui
van
niks!
Weet
je
wat
ze
zgn:
slecht
genoeg
om
jelui,
geloovige
menschjes,
zand
in
de
oogen
te
strooien;
op
te
zetten
tegen
't
Socialisme,
dat
toch
je
vriend,
je
helper,
je
redder
wezen
wil.
Toe
weest
wgs,
zgt
verstandig
en
draait
je
kerk
met
al
haar
mooi-pratende
bedie-
naars
eenvoudig
den
rug
toe.
Zg
is
het,
die
U
tegenhoudt;
die
een
hinderpaal
is
voor
uw
geluk.
Daarom,
veracht
uw
pries
ters,
want
zg
bedriegen
U;
laat
waaien
uw
Geloof,
gg
kunt
bet
zonder
dat;
komt,
komt,
sluit
U
bij
oas
aan
;
schaart
IT
onder
onze
vaan
!
Wg
trekken
op
ter
overwinning;
het
Socialisme
zal
ons
de
blge
victorie
be-
zorgen.
Gg
hebt
er
genoeg
van,
niet
waar
Le
xers,
U
walgt
reeds
die
vuile
lastercampa-
gne
der
Socialisten
tegen
personen
wier
trouw
en
eerlgkheid
bg
U
boven
alle
ver-
denking
staat.
Te
diep,
te
vast
heeft
die
reuzenboom
van
20
eeuwen
—
ik
bedoel
ons
heilig
Kath.
Geloof
—
zgn
wortelen
geslagen
in
het
Christen
hart,
dan
dat
bg
zou
sterven,
wanneer,
gelgk
in
onze
dagen
vooral,
met
gestagen
drup
om
zgn
alouden,
fieren
stam,
neer
valt
het
vengn
van
onge-
loof
en
socialisme.
Te
muur-vast
staat
bg
ons
de
overtuiging,
te
hecht
ligt
bg
ons
vastgeankerd
het
heerlgke
weten,
dat
de
Kath.
Kerk
altgd
is
geweest,
en
nog
voort-
durend
strgdt
voor
de
waarachtige
belan-
gen
—
niet
van
een
enkele
klas
—
maar
van
de
geheele
menschheid,
dan
dat
wg
twgfelen
zouden
aan
haar
vermogen,
aan
haar
goed-willen,
aan
haar
eerlgke
bedoeling.
Wg
hebben
nog
veel
te
zeggen;
plaats
en
tgd
ontbreekt
ons
om
dit
heden
te
doen.
Daarom
gaan
wg
een
volgende
maal
in
herinnering
brengen,
wat
het
Katholicisme
in
den
loop
der
eeuwen
voor
het
volk
heeft
gedaan;
wat
de
Roomsche
Kerk
nog
voortdurend
doet
zoowel
voor
de
stoffelgke
als
geestelgke
verhefiBng
van
den
mensch.
ZOIV
f
>KiV.
De
redaotie
is
niet
Terantiroordelgk
voor,
en
wil
ook
niet
geaoht
worden
steedi
in
te
gtemmen
met
de
ingezonden
gtnkken.
De
Tolkwestle.
Ngdig
waren
de
mensehen,
die
wonen
onder
den
rook
der
stad,
d.
i.,
drie,
vier
uur
ervan
verwgderd.
Ze
hadden
het
zoo
mooi
ingekleed.
Een-
parig
hadden
de
gemeente-besturen
gere-
kwestreerd.
Dat
wil
wat
zeggen;
zoo
zelden
toch
zgn
de
ego'istische
mensehen
het
eens.
Maar
't
gold
hier
een
belangrgke
kwestie,
een
broodkwestie
om
zoo
te
zeggen.
Met
veel
moeite
dan
waren
ze
't
eens
geworden.
Ze
zonden
een
verzoek
op
naar
de
moderne,
verlichte
stad,
die
zoo
graag
met
haar
tgd
wil
meestappen,
een
verzoek,
om
toch
asjeblief
dien
vervelenden
sta-in-
den-weg
op
den
Teersdgk
op
te
doeken.
En
ze
vertrouwden
zoo
vast
op
de
inwil
liging
van
hun
verzoek.
Dat
mocbten
ze.
Immers,
welke
stad,
die
met
haar
tgd
mee-
giug,
had
nog
een
tol,
dateerend
uit
de
Middeleeuwen,
geen
ding
van
onzen
tgd
?
Welke
stad
huldigt
thans
nog
het
beginsel,
dat
de
buitenlui
maar
zoo
veel
mogelgk
moeten
geweerd
?
Dat
handel
en
verkeer
moeten
b^elemmerd
?
Dat
uit
de
buitenlui
wat
geld
geklopt
moet
worden,
om
zelf
een
penning
minder
belasting
te
betalen
?
Zoo
vroegen
zg
zich
aif.
Die
stumperds.
—
Spoedig
zouden
zg
ervaren,
wat
een
wereldstad-candidate
zooal
voor
modern
houdt.
Met
een
kleine
meer-
derheid
werd
het
verzoek
om
tolopheffing
door
de
vroede
vaderen
gewezen
van
de
hand.
Natuurlgk.
Hoe
zouden
ze
dien
tol
ook
kunnen
missen
?
Hief
men
den
tol
op,
dan
kreeg
men
immers
een
paardenbelasting
11!?
en
men
kwam
van
den
regen
in
den
drop.
Neen,
dat
mocht
niet.
Laat
de
buitenlui
maar
betalen;
die
hebben
ook
profgt
van
onze
mooie
stad
1
En
ngdig
waren
al
die
mensehen,
die
zoo
veel
verwacht
hadden
van
hun
verzoek
;
ngdig,
dat
zoo
wreed
verstoord
was
hun
mooie
illusie
van
tolvrgbeid.
Dom,
dat
zg
er
ook
zoo
vast
op
vertrouwd
hadden
I
Hadden
zg
het
eigenlgk
ook
niet
moet
i
kunnen
voorzien,
dat
het
zoo
zou
gaan
?
jZg
her
inner
den
zich
toch
een
dergelgke
Wijj
Socialisten
zjjn,
God
dank,
wgzer,
kwestie
van
eenige
jaren
her,
ran
de
markt-
menschen
van
over
de
Waal.
Ook
dezen
klaagden
over
verkeersbelemmering
met
de
stad.
Zg
hadden
wellicht
graag
een
vaste
brug
ovei*
de
Waal
gehad
!
Zg
klaag
den
en
dreigden
met
een
Veiling.
't
Mocht
wat.
De
vroede
vaderen
in
de
groote
stad
hielden
zich
aan
de
traditioneele
achterlgkheid
der
boeren,
die
echter
—
jammer
voor
de
heeren
in
de
stad
—
niet
belette,
dat
er
een
veilingsvereeniging
op-
rees,
tienmaal
kraehtiger
dan
het
zusje
dat
ter
barer
neutraliseering
in
de
stad
geboren
werd.
Dat
alles
herinnerden
zich
de
mensehen
aan
deze
zgde.
Maar
zg
meenden
dat
buiten
beschouwing
te
mogen
laten.
't
Gold
hier
toch
niet
een
grootsch
werk,
een
brugbouw,
neen,
een
simpele
derving
van
enkele
cen-
ten.
Was
het
dan
wonder,
dat
zg
zoo
bitter
teleurgesteld
werden
door
die
afwgzing
?
Zulk
een
krenterige
achterlgkheid
hadden
de
achterlgke
boeren
van
de
moderne
stad
niet
verwacht.
Zg
eischten
geen
voorrechten,
hoewel
een
voorrecht,
den
boeren
geschon-
ken,
zg
ook
in
't
belang
der
stad
achtten.
Neen
gelgkstelling
slechts
met
elders.
Nog
eenmaal
zou
een
sprankje
van
hoop
hun
ontstemming
verdrgven.
De
tol
kwam
nog
eenmaal
aan
de
orde,
moest
opnieuw
bij
de
Koningia
voor
3
jaren
aangevraagd.
Enkele
mannen,
die
hun
tgd
kennen,
kwa-
men
weer
met
afschaffiog
op
de
proppen.
Die
mannen
leven
in
de
harten
der
bui-
tenmeoschen.
—
't
Mocht
niet
baten.
De
paardenbelasting
diende
weer
als
boeman
en
de
tol
kwam
er
weer
voor
drie
jaar.
Daar
werd
nog
wel
een
poging
gedaan
om,
als
proef,
des
Maandags
geen
tol
te
heffen.
Kan
je
begrgpen.
Dat
zou
zgn
de
hen
slachten,
die
de
gouden
eieren
legt;
dan
zouden
de
boeren
juist
ontsnappen.
En
weg
was
de
hoop
weer
en
ngdig
de
buitenmenschen
over
hun
onmacht,
dat
ook
zg
niet
een
veiling
konden
oprichten
als
hun
broeders
ginds,
een
veiling,
die
hun
vrgheid
zou
brengen
en
onafhankelgkheic
van
een
stad,
die
haar
eigen
belangen
niet
begreep.
Daar
werd
veel
over
gedelibereerd,
die
zaak
van
alle
kanten
bekeken,
de
mo-
gelgkheid
onderzocht,
maar
ze
voelden
't,
't
zou
niet
gaan,
't
ging
hun
kracbten
te
boven.
Neen,
dan
stelden
ze
nog
meer
hoop
op
een
varkensmarkt,
waar
ze
de
biggen
konden
brengen,
die
in
deze
streken
zoo
menigvuldig
gefokt
worden.
Ze
beraadslaagden
en
mokten
en
brachten
hun
groenten
naar
de
markt,
leverden
er
hun
biggen
en
betaalden
hun
tolgeld,
in
afwachting
van
de
dingen....
doet
de
voorzitter
immers
niet
en
hg
ver-
dedigde
toch
het
door
mg
onderstreepte.
Men
voelde
ten
slotte
toch,
ondanks
het
handhaven
van
het
voorstel
door
B.
en
W.,
dat
men
met
tergen
niets
won
en
het
heele
zaakje
werd
uitgesteld,
om
het
voorstel
wat
minder
opzichtig-schreeuwerig
aan
te
kleeden.
—
Al
steekt
men
't
nu
over
14
dagen
in
een
fluweelen
kleedje,
och't
ding
wordt
er
weinig
minder
hatelgk
om.
Over
die
merkwaardige
zitting
zou
heel-
wat
te
zeggen
vallen.
0.
a.
ook
over
de
bewering
van
B.
en
W.,
dat
het
verheer
op
den
weg
van
Nijmegen
naar
Grave
zelfs
op
de
marktdagen
van
geen
beteekenis
is.
Waar
is
dan
wel
verkeer
?
is
men
ge-
neigd
te
vragen.
En
zoo
duiken
er
bg
het
lezen
van
het
verslag
en
het
voorstel
on-
telbare
vragen
op.
Die
alle
te
bespreken,
eischte
enkele
kolommen
van
dit
blad.
Daar
zou
de
Redacteur
een
stokje
voor
steken
en
dus
—
basta.
U,
M.
de
R.,
mgn
dank
voor
de
plaatsing.
N.,
7
Februari
'05.
Uen
bui
'enman.
*
*
*
Tot
zoover
was
dit
stukje
oorspronkelgk
opgezonden
naar
de
Ngmeegsche
dagbladen,
die
echter
meenden
het
niet
te
mogen
plaatsen.
Dat
was
hun
recht.
Zg
hadden
daar
natuurlijk
hun
redenen
voor.
Ik
voor
mg
kan
echter
niet
inzien,
waarom
de
zienswgze
van
de
buitenlui
in
deze
zaak
niet
gepubliceerd
zou
mogen
worden.
't
Muisje
heeft
echter
intusschen
nog
een
staartje
gekregen.
De
verzoeken,
door
Grave
en
Overasselt
naar
de
Koningin
opgezonden,
om
daar
den
tol
geweigerd
te
krggen,
zgn
weer
bg
den
Raad
van
Ngmegen
terecht
gekomen.
Daar
is
weer
heelwat
gediscus-
sieerd,
ja
even
gefulmineerd.
Enkele
leden
handhaafden
hun
vroegere
afschaffingsge'
zindheid.
Ja,
er
werd
zelfs
op
't
voorbeeld
der
Betuwe
gewezen;
men
zou,
aan
deze
zgde
der
Waal
de
mensehen
ook
wel
eens
af
kunnen
stooten!
Hoe
naief,
meent
ge.
't
Zg
zoo,
maar
voor
een
inwoner
van
Ng
megen
is
zoo'n
bekentenis
al
heelwat.
Over
't
algemeen
echter
ging
men
met
B.
en
W.
mee;
men
wilde
den
tol
behou-
den
en
eens
flink
van
zich
afpraten.
Men
redekavelde
slechts
over
den
vorm
van
het
voorstel
van
B.
en
W.;
dien
vond
men
n.
1.
wat
al
te
fiirik.
Typisch
was
daarbg
de
rede
van
den
voorzitter
bg
het
beant-
woorden
van
een
spreker,
die
meende,
dat
de
buitengemeenten
bg
het
verdedigen
barer
belangen
niet
de
insinuatie
verdien-
den,
die
B.
en
W.
voorstelden.
De
voor
zitter
wenschte
dergelgke
grofheden
niet
te
beantwoorden,
aan
grofheden
deed
hg
met.
Een
goedkoop
argument,
vooral
voor
wie
woorden
zwaarder
tillen
dan
daden.
Wat
toch
bevatte
het
voorstel
van
B.
en
W.,
dat
het
geachte
raadslid
kon
spreken
van
een
insinuatie
?
Niets
minder
dat
dit:
»....
de
plotseling
algemeen
gerezen
bedenkingen
wgzen
op
een
kunstmatigen
tegenstand
en
op
het
feit,
dat
gemeentehexturen
eoen
ge-
makkelijh
als
andere
personen
tot
ondersteu-
ning
van
venoekschriften
te
bewegen
zijn.t.
—
Toch
nog
al
grof,
vind
ik;
maar
ik
vergis
me
natuurlgk,
want
aan
grofheden
Verkiezinjrss^educhten.
't
Herinner
me
dat
toen
eens
in
Belgie
de
periodieke
Kamerverkiezingen
—
waarbg
de
liberalen
eene
totale
nederlaag
leden
—
waren
afgeloopen,
eenige
der
overwonnenen
te
Gent,
besloten
een
standbeeld
op
te
rich-
ten
voor
den
stichter
hunner
partg
aldaar.
Dat
was
pas
mosterd
na
den
maaltgd!
Een
politieke
wansmaak,
als
deze
Zui-
derlingen
toonden
te
bezitten,
zal
men
niet
veronderstellen
eigen
te
zgn
den
»Noor-
delgken,*
die
op
14
Januarij.l.
te
Amster
dam
—
figuurlgk
gesproken
—
hun
ver-
kiezingsmonument
onthuld
hebben,
in
de
gedaante
eener
eenheidszuil.
De
Christelgke
partgen
ten
onzent
vorm-
den
steeds
en
vormen
nog
de
meerderheid
van
't
Nederlandsche
volk.
Zeker,
't
onge-
loof
wint
veld,
maar
zg,
die
tgdens
onze
laatste
tienjarige
volkstelling
zich
lieten
opschrgven
als
»tot
geen
kerkgenootschap
behoorende,*
zullen
zelden
een
steun
voor
de
clericalen
geweest
zgn,
en
waar
de
»roode
flard*
de
>blauwe
vlag<
vervangt,
daar
blijft't
»witte
vaandel«
onbesmet,
daar
veranderd
slechts
de
verschoten
kleur
van
een
en
dezelfde
stof.
Eene
hoofdreden,
waarom
de
minderheid
ten
ontzent,
zoo
langen
tgd
zich
op
't
ge-
stoelte
der
eere
kon
handhaven,
is
deze
:
dat,
als
't
wedloop
was
om
't
meesterschap
van
»Den
Haag,<
de
liberalen
een
voor-
sprong
kregen.
't
Is
niet
uit
bewondering
voor
'n
historisch
model
van
hoogere
knip-
kunst,
dat
't
voormalig
drievoudige
hoofd-
kiesdistrict
Sneek,
hier
niet
aan
de
verge-
telheid
wordt
prgsgegeven:
na
de
eerste
verkiezing
tot
Kamerlid
van
den
heer
Van
Diggelen
—
de
thans
ver
maarde
man
—
mocht
gezegd
worden
dat
2086
liberate
kiezers
de
macht
hadden
om
drie
leden
en
1997
anti-
liberale
kiezers
om
geen
leden
ter
Tweede
Kamer
af
te
vaardigen.
Een
andere
hoofdreden
ter
verklaring
van
het
feit,
hiervoor
bedoeld,
ligt
hierin,
dat
de
vrgzinnige
beginselen,
zooals
die
»links«
werden
opgevat,
gereeder
ingang
vonden
bg
de
standen
die
voor
'88
't
kies-
recht
bezaten,
als
bij
hen,
wien
toen't
stem-
biljet
voor
't
eerst
werd
toevertrouwd.
Als
de
zomer
in
't
land
is,
zal't
waaien
in
de
politieke
lucht;
nu,
aaders
kon
de
oppositie
haar
»wind«
ook
wel
thuis
hou
den.
Voor
elken
grooten
»storm«
van
af
'88,
bezweek
>de
ministersboom«;
maar
nooit
sedert
dien
richtte
de
storm
zich
speciaal
tegen
»den
stam
;«
Bergansius
was
in
'91
niet
de
premier,
en
in
'94
woei
al
de
wind
slechts
om
een
der
»Takken.«
(1)
In
'97
heerschte
geen
verwarring
op't
too-
neel
van
den
strijd,
maar
toen
volgde
De
Visser
nog
Brondsvelds
»koers.«
In
1901
weten
de
liberalen
de
geleden
nederlaag
aan
hunne
eigene
verdeeldheid
en
in
1904
(bg
de
Statenverkiezingen)
uitte
zich
de
»socialisten-vrees.«
Dievrees
is
nog
niet
weggenomen,
wel
aangebracht
vooral
bg
menig
»stakker«
der
»staking,«
en
tegenover
den
aanwas
van
Socialisme
staat
den
bloei
der
Christelyke
sociale
ictie
van
den
lateren
tgd.
Boven
'trechtsehe
£amp
wappert
de
eenheidsvlag.
De
oorzaak
der
Overgsselsche
verkiezings-
ziekte
is
niet
officieel
geconstateerd
kunnen
worden
;
waar
verrassingen
mogelgk
blgven,
daar
Igkt
»vermoeden:«
»raden«;
maar
eene
versterking
der
regeeringspartij
in
de
Kamer,
schgnt
mogelgk,
eene
overwinning
»links«
niet
waarscbgnlgk
te
zijn.
Mill.
J.
A.
van
WICtiEN.
(1)
Tftk
van
Pwrtfliet,