Tekstweergave van GRC1939_1118-1_00002
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
».r
De
Internationale
toestand
IN
DE
AFGELOOPEN
WEEK
Het
begint
er
voor
de
Fiimen
steeds
meer
bedenkelijk
uit
te
zien.
Nadat
de
vorige
week
een
voor
beide
par-
tyen
bevredigende
opiossing
zeer
nabij
scheen
te
zijn,
zijn
de
bespre-
kingen
thans
vro
onverwacht
afge-
broken
zonder
eenig
resultaat
te
hebben
opgeleverd.
In
een
onderhoud
met
verscheidene
bui-
tenlandsche
persvertegenwoordigers
heelt
de
Finsche
minister
van
Buitenlandsche
Zaken,
Erkko,
verklaard,
dat
het
niet
waarschijnlijk
is,
dat
de
Finsche
regeering
nog
verdere
tegemoetkoipingen
aan
de
Russische
eischen
zal
doen.
De
Finnelizijn
thans
tot
het
alleruiterste
gegaan.
De
eisch
betreffende
een
vlootbasis
in
de
Finsche
Golf
noemde
Erkko
onvereenigbaar
metde
belangen
van
zijn
land.
lets
dergelijks
te
vragen
staat
gelijk
met
een
vraag
aan
Engeland
of
Amerika
om
respectievelijk
het
eiland
Wight
of
Sandy
Hook
af
te
staan.
Aanvankelijk
bestond
nog
het
plan,
dat
de
Finsche
delegatie
in
Moskou
zou
blijven,
daar
anders
de
Russische
onderhandelaars
in
hun
vertrek
het
definitief
afbrekenvan
de
onderhandelingen
zouden
kunnen
zien.
Naderhand
is
men
na
een
telefonisch
onder
houd
met
gedelegeerde
Tanner
van
dit
plan
teru^ekomen
en
zoo
zijn
de
Finnen
met
Paasikivi
aan
het
hoofd
thans
weer
in
Hel
sinki
teruggekeerd
om
nader
met
de
re
geering
te
overleggen.
Over
de
Russische
eischen
wordt
uit
Moskou
nog
het
volgende
vemomen.
Molo-
tof
heeft
van
Finland
geeischt
afstand
te
doen
van
de
vlootbasis
van
Hango
aan
het
begin
van
de
Finsche
Golf
en
bovendien
het
recht
om
versterkingen
aan
te
leggeni
op
de
eilanden
gelegen
in
het
OosteUjk
deel
van
de
Golf
en
in
de
streek
van
de
Stirsuden,
evenals
op
de
eilanden
Djorko
en
Humalioki
bij
het
schiereiland
van
Karelie.
Uit
artikelen
in
Russische
bladen
blijkt
voorts
nog,
dat
de
Finnen
zeer
standvastig
zijn
en
niet
van
zins
zijn
om
de
Russen
meer
te
geven
dan
de
belangen
van
hun
land
toestaan.
De
vastberaden
houding
van
de
Finnen
is
trouwens
Zondag
in
geheel
Finland
ge-
bleken.
In
alle
steden
en
dorpen
heeft
de
bevoUcing
groote
betoogingen
voor
de
landsverdediging
gehouden.
Laatste
acte
„City
of
Flint".
Bijna
zijn
we
de
heele
historie
van
de
„City
of
Flint"
alweer
vergeten,
doch
de
laatste
acte
van
de
niet
onvermakelijke
geschiedenis
vraagt
toch
nog
even
onze
aandacht.
Zooals
bekend
is
het
schip
in
Haugesund,
de
Noorsche
haven,
binnen-
gebracht
en
weer
in
het
bezit
van
de
Ame-
rikaansche
bemanning
gesteld.
De
protes-
ten
van
Duitsche
zijde
bleven
niet
uit,
doch
de
Noorsche
regeering
liet
zich
daar-
door
niet
beinvloeden
en
hield
voet
bij
stuk.
Zoo
is
het
schip
thans
weer
uitge-
varen
onder
Amerikaansche
vlag
en
daar,
blijkens
een
bericht
uit
Washington,
de
Duitsche
regeering
aan
de
Amerikaansche
heeft
medegedeeld,
dat
den
Duitschen
oorlogschepen
opdracht
is
gegeven
de
„City
of
Flint"
op
haar
thuisreis
met
rust
te
laten,
zal
voorloopig
haar
naam
wel
niet
meer
in
de
kranten
verschijnen.
De
bom
van
Munchen.
Het
was
te
verwachten,
dat
de
moord-
aanslag
op
Rijkskanselier
Hitler
te
Miin-
Een
der
machtige
vuarmonden
aan
den
VVestwall.
chen
een
averechtsche
uitwerking
zou
heb
ben
en'wie
de
laatste
dagen
kennis
heeft
genomen
van
den
inhoud
der
Duitsche
bla
den,
die
weet,
dat
de
vredelievendheid,
althans
ten
aanzien
van
Engeland,
zeer
ver
te
zoeken
is.
Men
is
thans
onder
leiding
van
den
chef
der
Duitsche
staatspolitie
naarstig
aan
het
speuren
naar
de
daders.
Resultaten
zijn
nog
niet
in
details
bekend,
doch
wel
weet
men
te
vertellen,
dat
de
sporen
naar
het
buitenland
leiden.
Gezocht
wordt
thans
naar
een
arbeider,
die
in
Augustus
eenigen
tijd
in
de
Biirgerbrau-
keller
heeft
gewerkt
en
die
zeer
goed
op
de
hoogte
moet
zijn
met
den
bouw,
de
con-
structie
en
de
toegangen
van
het
gebouw.
Critiek
op
Churchills
rede.
Niet
alleen
van
Duitsche
zijde
is
critiek
gekomen
op
de
rede
van
Churchill,
doch
eveneens
heeft
de
Italiaansche
pers
met
Gayda
aan
het
hoofd
den
Britschen
minis
ter
van
repliek
gediend.
Zoo
schrijft
Vir-
ginio
in
de
„Giornale
d'ltalia",
dat
Churchills
woorden
weinig
geschikt
zijn
den
werkelijken
toestand
van
het
oogen-
blik
te
typeeren.
Gayda
schrijft,
dat
Enge
land
over
Italie
onjuiste.
berichten
geeft
en
dat
het
dwaas
en
beleedigend
is
te
ver-
onderstellen,
dat
in
Italie
ministers
zouden
bestaan
die
meer
op
de
hand
van
Enge
land,
dan
van
Duitschland
zouden
zijn.
Van
een
historisch
bondgenootschap
tus-
schen
Italie,
Frankrijk
en
Engeland
is
geen
sprake.
Paul
Reynaud
in
Engeland.
De
Fransche
minister
van
Financien
Paul
Reynaud,
die
op
het
oogenblik
voor
een
bezoek
aan
den
kanselier
van
de
Brit-
sche
schatkist
in
Londen
vertoeft,
heeft
een
radiotoespraak
gehouden,
waarin
hij
zijn
bewondering
uitte
voor
de
vastbe-
radenheid,
waarmede
het
geheele
Engelsche
volk
den
oorlog
is
ingegaan.
Moedig
heeft
het
de
discipline
aanvaard,
die
noodzake-
lijk
is
in
tijden
van
oorlog.
In
alle
lagen
van
de
bevoiking
beseft
men,
dat
de
harde
noodzaak
dwingt
tot
een
vrijwillige
krachtsinspanning,
welke,
gezamenlijk
met
de
offers
van
het
Fransche
volk
de
over-
winning
tot
een
feit
zal
maken.
Voorts
zeide
Reynaud
nog,
dat
de
goud-
voorraad
is
toegenomen,
daar
vele
rijken
hun
geld
gerepatrieerd
hebben.
De
mid-
delen
van
de
banken
zijn
door
de
toe-
nemende
stortingen
van
spaargelden
aan-
merkelijk
versterkt.
oorlog
zonder
benzine
niet
denkbaar.
Napoleon,
en
met
hem
tal
van
groote
legeraanvoerders
uit
vroeger
eeuwen,
be-
weerde
dat
de
„zenuw
van
den
oorlog"
was
:
geld,
geld
en
nog
eens
geld'.
Wel
is
waar
blijft
het
goud,
ook
in
den
modernen
oorlog,
nog
steeds
een
voorname
plaats
innemen,
doch
den
doorslag
geeft
thans
een
andere
factor,
namelijk
:
benzine.
Van-
daar
dat
voor
de
oorlogvoerenden
een
eerste
vereischte
is;
zorg
te
dragen
voor
den
geregelden
aanvoer
van
benzine
en
petroleum,
Verschillende
zeevarende
volkeren
be-
zitten
dan
ook
een
kleiner
of
grooter
aan-
tal
tankschepen;
doch
Engeland
kan
zich
er
op
beroemen,
de
groptste
vloot
van
tankschepen
ter
Wereld
te
bezitten.
Hun
gezamenlijke
tonnenmaal
bedraagt
ruim
drie
milUoen
ton.
Hiepop
volgt
de
Ameri
kaansche
vloot
van
tankschepen
en
daarop
volgt
Noorwegen.
j
KATHOLIEK
WEEKOVERZICHT.
Groei
van
het
aantal
Katholieken
in
Sleeswijk-Holstein.
In
de
Duitsche
provincie
Sleeswijk-Hol
stein
is
het
bevolkingscijfer
in
den
loop
van
een
eeuw
verdubbeld.
Gedurende
dezen
tijd
—
zoo
concludeerde
men
bij
de
laatstgehouden
telling
—
heeft
zich
het
aantal
Katholieken
verdriedubbeld,
het-
geen
zeker
vermeldenswaard
is
als
men
weet,
dat
in
deze
provincie
de
bevoiking
overwegend
Protestantsch
is.
Spaansche
kerksieraden
teruggevonden.
Ten
Zuiden
van
de
Fransche
hoofdstad,
in
het
stadje
Bicetre,
heeft
men
onlangs
niet
minder
dan
tien
koffers
ontdekt,
waarin
zich
kostbaar
materiaal
bevond,
dat,
naar
bij
nader
onderzoek
bleek,
heeft
gediend
voor
kerksieraden.
De
klompen
goud
en
zilver
in
de
koffers
aanwezig,
zijn
gedurende
den
burgeroorlog
uit
Spanje
naar
Frankrijk
overgebracht.
Ook
gewijde
voorwerpen
werden
teruggevonden.
De
keksieraden
zuUen
naar
de
Spaansche
ker-
ken
worden
teruggebracht
en
hun
vroegere
bestemming
krijgen.
De
St.
Michael
van
Breslau
acht
De
parochiekerk
Sint
Michael
te
Breslau
bestond
dezer
dagen
acht
eeuwen.
In
oor-
konden
wordt
deze
kerk
voor
de
eerste
maal
genoemd
in
het
jaar
1139.
Kardinaal
Bertram,
de
Aartsbisschop
van
Breslau,
celebreerde
de
plechtige
Hogmis,
opgedragen
bij
deze
gelegenheid.
De
feestpredikatie
werd
gehouden
door
den
bekenden
redenaar
Pater
Nicolaas
von
Lutterotti,
geestelijke
in
de
beroemde
Silezische
Benedictijner
Abdij
van
Griissau.
Een
Bisschopswiiding
met
hindernissen.
De
Jezuietenpater
Ignace
Ramarosan-
dratana
is
dezer
dagen
door
Z.H.
den
Paus
tot
Bisschop
gewijd.
Mgr.
Ramarosandra-
tana
is
afkomstig
uit
Indo-China
en
be-
hoorde
tot
de
twaalf
nieuwgewijde
bis-
schoppen,
onder
wie
zich
vijf
kleurlingen
bevonden.
De
wijding
van
Mgr.
Ignace
ging
niet
zonder
moeilijkheden
gepaard.
Want
toen
de
geestelijke
op
reis
naar
Europa
zou
gaan,
om
te
Rome
tot
monseigneur
te
wor
den
gewijd,
brak
de
oorlog
uit
en
het
water
werd
voor
de
schepen
hoe
langer
hoe
gevaarlijker.
Had
Mgr.
Ignace
zijn
reis
enkele
dagen
uitgesteld,
dan
was
het
voor
hem
in
het
geheel
niet
meer
mogelijk
ge-
weest
naar
Europa
te
komen.
De
redder
in
den
nood
was
de
Fransche
minister
van
Kolonien,
den
heer
Mandel,
die
den
pries-
ter
een
vliegtuig
ter
beschikking
stelde,
waarmede
de
geheele
reis
naar
Rome
kon
worden
afgelegd.
Maar
daarmee
wareh
de
moeilijkheden
nog
niet
ten
einde.
Ook
in
Europa
wacht-
ten
hem
onaangenaamheden.
Het
bisschops-
ornaat
dat
hij
te
Parijs
had
besteld,
kon
niet
tijdig
naar
Rome
worden
afgezonden
en
aan
den
vooravond
van
den
wijdings-
dag
was
de
bestelling
nog
steeds
niet
ge-
arriveerd.
En
daar
mijter
en
herdersstaf
geen
voorwerpen
zijn,
die
men
hier
of
daar
kan
koopen
of
huren,
werd
de
zaak
voor
den
geestelijke
werkelijk
penibel.
Totdat
een
vriendelijke
bisschop
,te
Rome
woonachtig,
Het
Portret
VAJN
DE
WEEK
Deze
week
IN
NEDERLAND
Een
woord
te
rechter
tijd.
Zeker
geen
dag
te
vroeg
kwam
het
Icalme,
waardige
woord
van
den
minister-
president
de
opgewonden
gemoederen
van
velen
in
den
lande
—
en
ook
van
talloozen
daarbuiten
—
geruststellen.
„Er
dreigt
geen
acuut
gevaar",
dat
was
de
met
klem
en
overtuiging
uitgesproken
mededeeling,
die
minister
De
Geer
in
zijn
radiorede
van
Maandagmiddag
het
Nederlandsche
volk
in
mpederland
en
kolonien
had
te
doen.
Doch
daarnaast
—
en
dit
is
vooral
voor
het
buitenland
van
belang
—
liet
de
minister
er
geen
twijfel
aan
bestaan,
dat
de
Neder
landsche
regeering
het
kracht
de
maat-
regelen
voortzet,
die
de
gevaarlijke
Inter
nationale
toestand,
welke
evenals
in
1914
—
maar
ook
niet
meer
dan
toen
—
een
dreiging
voor
ons
land
inhoudt,
noodzake-
lijk
maakt.
Zoo
heeft
zich
na
deze
belang-
rijke
rede
veel
onrust
gelegd.
Een
regee
ring
van
bekwame
mannen
waakt
voor
de
veiligheid
en
onafhankelijkheid
van
het
land;
een
volk
stelt
zijn
vertrouwen
in
die
regeering.
Geen
officier
gearresteerd.
Geen
dag
te
vroeg
kwam
deze
rede,
want
de
wildste
geruchten
deden
begin
der
week
de
ronde,
die
naarmate
van
officieele
wapenen
der
toekomst.
Duidelijker
dan
ooit
heeft
de
oor
log
reeds
aangetoond,
dat
het
men-
schelijk
vernuft
onuitputtelijk
is,
waar
het
betreft
het
uitvinden
van
middelen,
om
den
tegenstander
te
vefdelgen.
Thans
wordt
in
alien
emst
de
constructie
overwogen
van
een
vliegtuig,
dat
in
de
stratosfeer
kan
doordringen,
om
van
een
hoogte
van
15000
meter
zijn
bommen
omlaag
te
werpen,
met
een
snelheid
van
600
kilometer
per
uur.
Reeds
lang
zijn
tal
van
destijds
als
fantastisch
beschouwde
denkbeelden
van
schrijvers
als
Jules
Verne,
Bel
lamy
en
Wells
in
werkelijkheden
omgezet.
Doch
nog
staat
de
techniek
niet
stil.
Veel
van
datgene,
wat
men
algemeen
voor
een
droombeeld
hield.
wordt
wellicht
binnen
korten
tijd
verwezenlijkt.
Zoo
schreef,
kort
voor
het
uitbreken
van
den
wereldoorlog,
een
bekend
deskundige;
„Er
zijn
aan-
vallen,
waartegen
men
zich
met
geen
mogelijkheid
zou
kunnen
verdedigen.
Wat
zou
men
bijvoorbeeld
kunnen
uitrichten
tegen
een
bombardements-
vliegtuig,
dat
zijn
bommen
uit
de
stratosfeer,
van
een
hoogte
van
15000
meter,
omlaag
liet
vallen
?
Op
dit
oogenblik
is
bedoeld
denkbeeld
geen
hersenschim
meer;
de
grootste
tech
nic!
in
alle
landen
der
wereld
hou-
den
zich
bezig
met
de
verwerkeiy-
king
er
van.
zijde
bevestiging
noch
ontkenning
kwam,
snel
aangroeiden
en
weldra
fantastische
afmetingen
aannamen.
Er
zouden
officie-
ren
gearresteerd
zijn,
het
land
zou
op
het
punt
staan
het
slachtoffer
te
worden
van
een
inval
door
onze
Oosterburen
—
het
een
was
al
niet
minder
verpntrustend
dan
het
ander.
Aan
de
bange
vrees
en
onzekerheid
ten
aanzien
van
beide
punten
is
thans
—
ofschoon
wel
laat,
een
einde
gemaakt.
Minister
Dijxhoom
deelde
in
ant
woord
op
vragen
hem
in
de
Kamer
gesteld,
duidelijk
en
klaar
mede,
dat
geen
officier,
onder
verdenking
van
spionnage
-of
soortgelijk
misdrijf
is
gearresteerd;
minister
De
Geer
verklaarde,
dat
de
regeering
geen
enkele
betrouwbare
inlichting
heeft
ontvangen,
die
het
geloof
aan
de
door
Duitschland
gedane
belofte,
dat
de
Nederlandsche
neu-
traliteit
geeerbiedigd
zal
worden,
kan
schokken
en
ten
overvloede
liet
de
opper-
bevelhebber
bekend
maken,
dat
alle
ge
ruchten
over
arrestaties
in
het
leger
vol-
komen
ongegrond
zijn.
De
yoornaamste
verspreiders
van
deze
gevaarlijke
geruch
ten,
zekere
hier
te
lande
werkzame
cor-
respondenten
van
buitenlandsche
bladen,
zijn
inmiddels
door
de
Nederlandsche
auto-
riteiten
tot
de
orde
geroepen.
Zij
zullen
het
onrust
zaaien
dus
voortaan
wel
laten
en
anders
zal
de
regeering
zeker
niet
schro-
men
maatregelen
tegen
hen
te
nemen.
Waakzaamheid
geboden.
Dat
het
er
overigens
op
aankomt,
geen
oogenblik
in
waakzaamheid
te
verslappen,
leerde
het
geval
van
den
„ergens
in
ons
land"
gearresteerden
spion.
Deze
man,
als
Volendammer
vermomd,
trachtte
bij
een
versterking
prentbriefkaarten
te
verkoo-
pen.
In
gesprek
komende
met
een
burger,
verried
hij
zich
door
zijn
accent.
De
plaat-
selijke
legerleiding
op
het
verdachte
van
het
geval
opmerkzaam
gemaakt,
liet
den
man
in
hechtenis
nemen.
Bij
onderzoek
bleek
de
quasi-Volendammer
een
geraffi-
neerde
spion
te
zijn,
die
in
den
rug
van
zijn
pak
een
fototoestel
had
verborgen,
waarvan
de
ontspanner
uitkwam
in
een
van
de
knoopen
van
zijn
buis.
Zijn
belang-
stelling
voor
de
militaire
werken
in
ons
land
zal
hem
waarschijnlijk
nog
wel
be-
rouwen.
De
auto-looze
Zondag
van
de
baan.
Voor
de
automobilisten
en
motorrijders
bracht
deze
week
goed
nieuws;
het
rij-
verbod
voor
auto's
en
motorrijtuigen
op
Zon-
en
feestdagen
wordt
met
ingang
van
a.s.
Zondag
opgeheven.
Er
is
de
laatste
weken
voldoende
benzine
aangevoerd,
om
dit
mogelijk
te
maken,
maar
dat
wil
nog
niet
zeggen,
dat
men
nu
maar
raak
kan
rijden.Spaarzaamheid
in
het
benzinegebruik
blijft
geboden.
Alleen
in
noodzaak
zal
men
auto
of
motorrijwiel
mogen
gebruiken
en
dan
nog
moet
zooveel
mogelijk
vervoer
in
een
auto
worden
gecombineerd.
Dat
groote
snelheid
het
benzineverbruik
noodeloos
opvoert,
wordt
ten
overvloede
door
de
re
geering
in
herinnering
gebracht.
Bindende
voorschriften
worden
voor
een
en
ander
niet
gegeven,
maar
wel
staat
de
stok
ach-
ter
de
deur
:
als
het
publiek
zich
niet
naar
de
wenschen
der
regeering
gedraagt,
zal
er
benzinedistributie
komen
en
dan
is
men
nog
verder
van
huis,
want
die
maatregel.
zoo
waarschuwt
de
minister
van
Econo-
mische
Zaken,
zal
in
de
praktijk
ongetwij-
feld
stroef
werken.
Zuinig
met
benzine
zij
dus
het
parool,
dan
behoeft
er
geen
nieuw
distributie-artikel
bij
te
komen.
Een
uieuwe
brug
in
„Waterland".
Water
land
is
ons
land
van
oudsher
ge-
weest
en
daardooi
rijk
aan
bruggen.
Edoch,
voor
het
niodeme
verkeer
nog
niet
rijk
genoeg.
Tal
van
nieuwe
bruggen
zijn
in
de
laatste
jaren,
deels
in
samenhang
met
de
verbetering
van
het
wegennet,
tot
stand
gekomen.
Thans
is
er
weer
een
vol-
tooid.
Als
schakel
in
rijksweg
no.
15,
den
in
aanleg
zijnden
verkeersweg
door
de
Betuwe.
werd
te
Alblasserdam
met
eenige
plechtigheid
de
nieuwe
rolbasculebrug
over
de
Noord
voor
het
verkeer
opengesteld.
In
haar
soort
is
deze
brug
de
grootste
van
Europa.
De
vaste
hoofdoverspanning
ervan,
die
185
m
lang
is,
is
op
een
na
de
grootste
van
ons
land;
zij
wordt
slechts
overtroffen
door
die
van
de
Waalbrug
te
Nijmegen.
Een
indrukwekkend
bouwwerk
is
ons
land
in
deze
brug
rijker
geworden.
de
vereenigde
staten
als
achterland.
Een
belangrijk
voordeel
voor
de
Geallieer-
den
is,
vooral
op
het
gebied
van
den
lucht-
oorlog,
gelegen
in
de
wijziging
van
de
Amerikaansche
neutraliteitswet.
Engeland
is
reeds
eenige
maanden
bezig
met
de
kleine
Canadeesche
vliegtuigindustrie
uit
te
breiden,
om
zoodoende
te
kunner
be-
schikken
over
een
vliegtuigindustrie,
die
geheel
veilig
is
voor
vijandelijke
luchtaan-
vallen.
Een
dergelijk
proces
gaat
echter
De
Wereld
IN
KAART
EUROPA'S
kust
versperd.
De
afkondlglng
van
d?
gewijzigde
neu
traliteitswet
en
het
opheffen
van
het
wapenambargo
der
Vereenigde
Staten
heeft
voor
de
Amerikaansche
reederijeri
groote
gevolgen
gehad.
In
de
eerste
plaats
mogen
MR.
E.
N.
VAN
KLEFFENS.
De
Nederlandsche
bewindsman,
van
wlen
de
toekomst
van
ons
land
voor
een
groot
deel
afhangt,
is
mr.
E.
N.
van
Kleffens,
minister
van
Buitenlandsche
Zaken.
De
vorige
week
deed
hij
van
zich
spreken
door
het
bij
de
Memorie
van
Antwoord
op
de
begrooting
van
zijn
departe-
ment
gevoegde
Oranjeboek,
waarin
de
heer
Van
Kleffens
een
opsom-
ming
gaf
van
alle
door
de
regeering
genomen
maatregelen
voor
de
hand-
having
van
onze
neutraliteit
en
onze
buitenlandsche
belangen.
Mr.
van
Kleffens,
die
binnenkort
vijf
en
veertig
jaar
wordt,
is
17
November
1894
te
Heerenveen
ge-
boren.
In
1918
promoveerde
hij
te
Leiden
op
de
dissertatie
„De
inter-
nationaalr
echtelij
ke
betrekkingen
tusschen
Nederland
en
Japan".
In
1919
werd
mr.
Van
Kleffens
aan-
gesteld
bij
het
Volkenbondssecreta-
riaat,
in
1921
ging
hij
over
naar
het
secretariaat
van
de
directie
der
Koninklijke
Shell
te
Londen
en
in
1922
trad
hij
in
dienst
van
het
de-
partement
van
Buitenlandsche
Zaken.
Aanvankelijk
werkte
hij
op
de
af-
deeling
juridische
zaken,
doch
na
derhand
volgde
zijn
benoeming
tot
chef
van
de
afdeeling
dipomatieke
zaken.
In
November
1938
was
er
sprake
van,
dat
mr.
Van
Kleffens
tot
bui-
tengewoon
gezant
en
gevolmachtigd
minister
te
Bern
benoemd
zou
wor
den.
Deze
functie
heeft
de
bewinds
man
echter
nopit
bekleed,
daar
het
landsbelang
hem
tot
een
hppger
ambt
riep.
den
jpngen
geestelijke
hielp
dppr
hem
de
pntbrekende
mijter
en
staf
te
leenen.
Op
die
manier
kon
de
priester
tpch
aUe
wij-
dingsplechtigheden
medemaken,
al
was
het
dan
ook
niet
in
zijn
eigen
feestomaat.
Amerikaansche
schepen
de
vaart
op
Europa
practisch
opgehouden
heeft
te
bestaein.
Slechts
ten
Noprden
van
Bergen
in
Noor-
wegen
en
ten
Zuiden
van
de
Kanarische
eilanden
voor
de
Afrikaansche
kust
is
de
tpegang
tpt
de
wateren
geheel
vrij.
Een
gedeeltelijk
versperde
zpne
geeft
tpegang
tpt
de
Straat
van
Gibraltar
en
de
Middel-
landsche
Zee.
Dit
gebied
is
slechts
toe-
gankelijk
vppr
die
Amerikaansche
schepen,
die
geen
gpederen
vopr
oprlpgvperende
landen
aan
boprd
hebben.
Opk
de
wateren
rpndpm
Engeland
en
lerland
vallen
birmen
de
grpote
sperzpne.
TIPS
ijsland,
Trondhjen
VRIJE
ZONE
SPER
ZONE
BEPERKTE
^
\/RIJE
Z6NE
J
(alleen
naar
niet
oorlog
VOERENDEn)
Italie's
nleuwste
slagschip,
...e
35.000
tons
metende
„Iinpero",
voor
de
tewaterlating
op
de
helling
te
Genoa.
SPER
ZONE
Kanarische
=
eil.
^
o
^
a
VRIJE
ZONE
de
door
de
geallieerden
In
Amerika
ge-
Kochte
wapenen
niet
vervoerd
worden
door
Amerikaansche
schepen
en
in
de
tweede
plaats
heeft
president
Roosevelt
in
een
proclamatie
sperzones
voor
de
vaart
op
Europa
afgekondigd.
Op
bijgaand
kaartje
zijn
deze
zones
at-
gebeeld
en
men
ziet
emit,
dat
vopr
de
Dat
deze
nieuwe
maatregel
in
Ameri-
kaansctie
reederskringen
niet
in
goede
aarde
is
gevallen,
blijkt
uit
de
protesten,
weike
op
het
Witte
Huis
zijn
ingediend.
Alle
lijndiensten
en
de
geheele
wilde
vaart
zijn
stilgelegd.
Slechts
op
Zuid-Amerika
is
de
vaart,
door
het
verdwijnen
van
de
Brit-
sche
bopten,
veel
levendiger
gewprden.
iangzaam.
Thans
kunnen
de
geheele
Ver
eenigde
Staten
in
dit
ppzicht
als
geaUieerd
achterland
wprden
beschpuwd.
Een
mpei-
lijkheid
blijft
natuurlijk
pm
de
daar
ge-
kpchte
(en
cpntant
betaalde
!)
toestellen
in
Europa
te
krijgen.
Allereerst
kan
dit
na
tuurlijk
geschieden
dppr
gedempnteerde
tpestellen
per
schip
te
vervoeren,
hetgeen
echter
veel
scheepsruimte
vraagt,
mede
aan
ooribgsschepen
voor
het
cpiivppieeren.
Voorts
blijkt
men
dit
bezwaar
te
willen
oplpssen,
dppr
in
Canada
pp
grppte
schaal
vliegers
pp
te
leiden,
die
de
tpestellen
kant
en
klaar
naar
Eiuropa
zullen
vliegen.
I
-il
-1-.
EVi
25
(
Verve
H.
Mat
In
di<
gelijker
aan
ear
op
zijn
ste
var
wassen,
en
het
des
hei
telen.
Het
rijl
dat
ear
maten
gezuurc
in
gelij
Hij
nie
den,
w
„Ik
zal
en
ope
grondvi
Vo(
Mit
ger
3e
Pre
fee
UIT
In
Slaligm
Kerk
mosteri
komst
werd
mensel
Kerk
v
tensiav
eenvou
worden
Woeste
ter
lie):
De
1<
doortrr
lang
0
hartan
zuurdei
Het
overd.
H.
Gel
Duize]
1
gelegd
een
bii
Tal
proph
men
1
zijn
re.
Doch
t
staan
heersci
mensci
Christf
tyden!